Radola - Radosims.comin foorumi

Kaikkea simsistä, ja paljon muutakin!
Tänään on Pe Marras 22, 2019 8:09 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Tervetuloa Radolaan!

Näin pääset alkuun: Muista lukea säännöt | Apua, tunnukseni ei toimi! | Ehdota uudistuksia | Löydät Radolan myös Facebookista | Mikä on Radola?

Mitä uutta?
∙ 24.2. Prosilver tyyli on jälleen käytössä. Muokkaamaton, mutta toimii mobiilina.
∙ 28.1. Radolan mobiiliversio käytettävissä Tapatalkilla (iOS/Android).
∙ 26.1. uudistuksia foorumin rakenteeseen.
∙ 23.1. uudet, talviset sesonkitittelit.

Kuva

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2015 3:37 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Oletko oikea keittiömestari, vai poltatko paahtoleivänkin pohjaan? Onko ruuanlaitto intohimosi ja suuri harrastuksesi, vai välttämätön paha? Laitatko usein ruokaa? Mitä kokkailet? Toisin sanoen vapaata sanaa ruuanlaitosta, kokkailusta, leivonnasta ja muusta ruuanvalmistukseen olennaisesti liittyvästä, ja toki lempireseptejä unohtamatta...

Oli taitotasosi sitten purkkiherkkua tai hummeria, kerro ajatuksistasi tässä!

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2015 3:45 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Ruokaa teen päivittäin, koska pakko. En nauti, mutta haluan pysyä hengissä. :D Välillä jaksaa jotain erikoisempaakin, hetki sitten tein mm. itse hampurilaisia (no siis tai pihvit vaan, gluteenittomat sämpylät oli itsetehtyinä enemmän kiviä kuin sämpylöitä) ja ai että kun oli herkkua!

Sitten mulla on tämä yks ehdoton suosikki muffinssiresepteistä: valkosuklaamustikkamuffinssit. Näistä tulee aivan ihania joka ikinen kerta ja nämä osaa tehdä kuka tahansa, kun ei tarvii edes vatkainta. Ja gluteeniton versio onnistuu vain jauhot vaihtamalla, mikä on ehdoton lisäplussa. Kannattaa kokeilla, vie kielen mennessään!

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2015 5:52 pm 
Poissa
Nuoska
Nuoska

Kyllä mä kokkaan, pakkohan se on että perhe pysyy hengissä. No okei, osaa mieskin kokata ja nyt kun opiskelen, se joutuu useammin laittamaan ruokaa.
Joskus mä leivonkin, mutta nyt koulun myötä se on jäänyt. Varmaan joulun aikaan tulee enemmän leivottua, ainakin taatelikakkua täytyy olla, se on niin hyvää, viime jouluna tein ekan kerran itse.

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2015 6:30 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Oi nom tuo muffarireseptipä näyttää herkulta! Sen voisi varmaan tehdä myös peltiversiona, niin ei tarvitsisi tuhrata muffinivuokien kanssa ^^

Minä laitan sinällään paljon ruokaa, koska:
1) En todellakaan syö mitään valmisruokaa
2) Enkä myöskään esimerkiksi pitsaa tai hampurilaisia paitsi hädässä
3) Joten on aika selvää, että olen melkoinen ruokasnobi
4) Jolloin pääsee kaikista helpoimmalla, kun tekee itse, niin saa ruokaa josta pitää
5) Mutten silti ole erikoisen hyvä kokki...
6) ...koska teen aikalailla aina samaa ruokaa.

Minulla on tosiaan suunnilleen kolme eri tapaa tehdä ruokaa, jos siis kokkaan vain itselleni, ja kun kaikissa on vielä suunnilleen samat raaka-aineetkin, niin... Kaikissa on lähtökohtana maustamaton kana, yleensä rintafileenä, sekä tuoreet kasvikset, tyyliin ruusukaalit ja pinaatin otan pakkasesta.

Näistä sitten pyörittelen joko salaatteja (lisänä esimerkiksi fetaa), tai tortilloja (joskus korvaan kanan halloumilla ja jätän sen juustotöhnän ja salsan pois ja teen tilalle kermaviilikastikkeen), tai pannulla paistetun "englantilaisen aamiaisen" (jossa ei ole muuta englantilaista kuin pannulla paistaminen ja herkkusienet), tai kuten yleensä, pilkon porkkanaa, perunaa ja kanaa leivinpaperoidulle uunipellille, suihkin öljyä, ripottelen suolaa ja pippuria, käryytän uunissa 20-25 minuuttia ja hakkaan kyytipojaksi lisukesalaatin tomaatista, kurkusta, paprikasta ja lehtisalaatista.

Siemeniä syön myös ihan älyttömästi, koska ne ovat vain niin hyviä, ja manteleita ja pähkinöitä silloin kun raaskin ostaa niitä. Pidän myös välimerellisestä/Lähi-Itä -tyyppisestä ruuasta, samoin tapaksista ja muusta, joten joskus jopa jaksan tehdä hummusta (joka toki on maailman helpointa), taboullahia ja muuta nannaa, mutta harvemmi niitä tulee yksinomaan itselle tehtyä. Lähinnä silloin kun on vieraita.

En erityisemmin pidä ruuanlaitosta, paitsi vieraille (jolloin saatan tehdä vaikkapa feta-pinaattitäytteisiä rintafileitä, tai uunilohta), mutta koska tykkään syödä hyvin, ravitsevasti ja puhtaasti, niin onhan se kokattava. Onneksi kaikki kokkailuni nyt ovat idioottihelppoja, ja suurin riski on se, että jotain palaa.

Leipoa tykkään jonkin verran enemmän, mutta itselle harvoin jaksaa (paitsi letun silloin tällöi), ja koska tuttava/kaveri/ystäväpiirini on niin moniallergista, on herkkujen tekeminen enemmänkin tiedettä kuin leipomista. Yleensä suosin piirakoita, suolaisina ja makeina, ja ainakin fetapinaattipiirakka on ollut suosittua, samoin banoffeepiirakka.

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2015 9:46 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Mä haluaisin osata ja jaksaa laittaa ruokaa, mutta valitettavasti oon aika laiska keittiössä, lähinnä koska vihaan tiskaamista eikä meillä oo tiskikonetta. Edellisessä kämpässä myös keittiö oli todella pieni, eli ei ollut edes tilaa kokkailla, ja sellainen jotain pientä nopeasti -ruoanlaittotyyli on jäänyt päälle. Oon myös todella mielikuvitukseton, syön lähinnä kanaa eri lisukkeilla. Välillä tulee kauhea innostus tehdä jotakin hienompaa, mut aika usein se kääntyy takaisin sille kanalinjalle, koska kana on vaan niin helppoa.

Mun bravuuriruoka on kuitenkin jotain muuta kuin kanaa! Se on äitin reseptillä tehty chilinen tomaattikeitto, joka on ihan älyttömän helppo: siihen tulee vaan sipulia, valkosipulia, tomaattimehua, yrttimaustettua tomaattimurskaa ja oman maun mukaan Sambal oelek -chilitahnaa. Sit lisukkeeks raejuustoa ja mahdollisesti pekonia, jos ei kasvissyönti kiinnosta. Helppoa, nopeeta ja hyvää.

Oon nyt ajatellut alkaa matkia koulujen ja päiväkotien ruokalistoja saadakseni vaihtelua ruokavalioon. Sais ehkä pakotettua ittensä syömään muutakin kuin kanaa. :D

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2015 10:40 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Tehtiin eilen 10l kattilallinen spagetti-soijarouhe-kasvis-tomaattimössöä. N. puolikiloa spagettia, 2dl soijarouhetta, kaksi isoa sipulia, ranskalainen sipulikeittopussi (tykätään sipulista), 2 isoa tomaattia, 500g tomaattimurskaa. Valkosipulia oltais laitettu jos olis ollut. Ja tomaattimurskaa tuli aika vähän, olis voinu olla toinenki purkki. Pakastekasvikset on vähän meh mutta ei ollut porkkanaa tms, kun laiskottaa.

Tästä syö viikon kaksi henkeä, tulee halvemmaksi. Oo varaa tehdä joka päivä ruokaa lol! Mutta jos olisi, niin syötäisiin kyllä kanaa ja kalaa useammin, erityisesti kalaa. Ihan vaan lohi pellille ja tomaattisiivuja päälle! Vähän semmoista myllystä murskattavaa merisuolaa päälle. Söisin vaikka joka päivä ja olisin ihan taivaassa. Kanaa ei tohdita tehdä kuin uunissa, koska Odin on allerginen, ja jos kananrasvaa roiskuu pannulta eikä huomata pyyhkiä kaikkea niin Odin voi mennä nuolemaan sen ja sitten se raapii taas niskan auki. Mutta semmoinen kana-homejuusto-perunasipulisekoituspata uunissa on ihan lempparia! Eikä mitään mausteita, maustamaton kana <3 :D vihaan marinadeja

Muuuutta muita kukkaroystävällisiä ruokia, joita tehdään:

* kasvislasagne
* kasvismakaronilaatikko
* kalakeitto
* tomaattimössö (tomaattimurskaa, soijarouhetta, kasviksia, yrttimausteita)
* pizza (kun tekee kaksi pellillistä kerralla eikä käytä kalliita täytteitä kuten juustoja — edes päälle, ainakin s-marketissa myydään jotain "juustoa+juuston kaltaista paskaa" ja se on tyyliin 3e 1kg — niin kertapanostuksella riittää yllättävän pitkäksi aikaa)
* jauheliha-makaronimössö (guilty pleasure, ei kestä kauaa semmone 400g jauhelihaa mutta makaroni+sika-nauta tulee kohtalaisen edulliseksi kumminkin ja syöhän siitä pari-kolme päivää)

kesällä lempparia on tonnikalasalaatti n__n kun kuumalla ei tee mieli raskaita ruokia, niin salaatti + leipäpala on just hyvä.

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2015 11:33 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Mä oon parin viime kuukauden aikana kunnostautunut ruoan monipuolisuuden kanssa kun rupesin kasvissyöjäksi. Hamstraan kaikenlaisia reseptejä kokeiluun ja tuntuu, et syön nykyään paljon monipuolisemmin kun ennen :) No, asiaan auttaa tietysti se et rakastan ruokaa ja melkeenpä kaikkia kasviksia, eli ei oo semmosta hirveen pitkää "en syö tätä enkä tätä" -listaa :D Lempiruokia on ehkä dal punasista linsseistä, erilaiset wokkihässäkät ja enchiladat joissa on sisällä papuja, herkkusientä, pinaattia tai mitälie sattuu löytymään kaapista. Tykkään kans lisää cashew-pähkinöitä kaikkeen mihin ne vaan sopii. (Aika moneen asiaan :D)

ViestiLähetetty: La Syys 26, 2015 1:34 am 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Lainaa:
* jauheliha-makaronimössö (guilty pleasure, ei kestä kauaa semmone 400g jauhelihaa mutta makaroni+sika-nauta tulee kohtalaisen edulliseksi kumminkin ja syöhän siitä pari-kolme päivää)
Mmm se Litukan (Lidl) halvin jauheliha on jotain järkyn halpaa, joskus kannoin kämppikselle sitä, oli alta vitosen kilo:D Ja kana on halvimmillaan 10e/kilo, joskus harmittaa, että keho ei tykkää punaisesta lihasta...:P

ViestiLähetetty: La Syys 26, 2015 7:22 am 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Lähin Lidl on tunnin ajomatkan päässä ;_;

Oon pääsääntöisesti kasvis-/vaalean lihan syöjä, joten joo, elimistö vähän aina protestoi lihaa. :D Jouluruuat on vaan esim. semmoinen asia, mistä en tingi, koska joulussa hyvää on ainoastaan kinkku, karjalanpaisti, riisipuuro, piirakat ja glögi. Joten jouluisin pakki on aika sekaisin......

Jos olisi varaa, tehtäisiin jatkuvasti kaikkia pähkinäjuttuja, kormakastiketta, juustoruokia... Pähkinät... <3 Toki pavutkin on hyviä ja ne on halpoja, niitä pitäisikin käyttää enemmän. Kaapissa on ollut purkki tommosia valkeita pyöreitä papuja aika kauan.

Kotikokki on aika ankarasti käytössä. :3 Se mobiilisovellus on ihan paras.

ViestiLähetetty: La Syys 26, 2015 9:13 am 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

rado: Hmm, en ookaan ajatellut, että vois tehdä pellillisen! Kaikkein ärsyttävintä muffinsseissa on se vuokiin asettelu, joten näistähän tulis sitten ihan superhelppoja, jos pelti onnistuisi. Pitääkin laittaa muistiin. (: Banoffee on äärettömän hyvää, mutta banaaniallergiselle vähän ongelma.

Mä en syö myöskään mitään valmisruokia, koska saan lähes kaikista jotain oireita, enkä tykkää niistä. Mulla on siis ibs, mikä vaikeuttaa ihan tositosi paljon ruoanlaittoa ja siksi teen usein vain samoja settejä arkena. Olen siis gluteenittomalla ja laktoosittomalla, en syö tomaattia, kananmunaa (sellaisenaan), sipulia ja juureksia tai kaaleja, en mausteista tai rasvaista ruokaa. Pähkinät ja siemenet on poissuljettuja. Nämä siis aiheuttavat kaikki vatsaoireita, mutta sen lisäksi olen allerginen jokaikiselle hedelmälle. :D Näiden vuoksi en siis tykkää ruokaa laittaa kuin just sen verran kuin on pakko. Mutta leipominen on kivempaa, joko itselle tai muille.

ViestiLähetetty: La Syys 26, 2015 3:33 pm 
Poissa
Karvalakki
Karvalakki

Lainaa:
Mä oon parin viime kuukauden aikana kunnostautunut ruoan monipuolisuuden kanssa kun rupesin kasvissyöjäksi. Hamstraan kaikenlaisia reseptejä kokeiluun ja tuntuu, et syön nykyään paljon monipuolisemmin kun ennen :) No, asiaan auttaa tietysti se et rakastan ruokaa ja melkeenpä kaikkia kasviksia, eli ei oo semmosta hirveen pitkää "en syö tätä enkä tätä" -listaa :D Lempiruokia on ehkä dal punasista linsseistä, erilaiset wokkihässäkät ja enchiladat joissa on sisällä papuja, herkkusientä, pinaattia tai mitälie sattuu löytymään kaapista. Tykkään kans lisää cashew-pähkinöitä kaikkeen mihin ne vaan sopii. (Aika moneen asiaan :D)
Kyllä. Monipuolisuus. Parasta kasvisruokailussa! Ja siinä missä rado listas syitä tehdä ruokaa itse, tässä mun lista:

1) Kasvissyöjän on vaikea löytää mitään valmista ja halpaa ruokaa.
2) Kasvissyöjän, joka on todella allerginen soijalle ja pähkinöille, on vielä vaikeampaa löytää yhtään mitään ruokaa.
3) Jos sitä ruokaa löytyy, sitä on kaupan valikoimassa yhtä tai kahta lajia, eikä vain kahta ruokaa syömällä elämä ole kummoista.
4) Mun iskä on sitäpaitsi aina sanonu, että jos aikoo syödä hyvin, täytyy syödä kotona (se jumaloi äitin tekemiä ruokia). Ja oikeassahan se on ollu.
5) Joten siitä syystä teemme mieheni kanssa itse ruokamme, se on halvinta, parhainta ja terveellisintä niin. Eikä tarvii pelätä anafylaksiaa.

Me ollaan viimeaikoina pyritty lisäämään siementen osaa ruokavaliossamme huomattavasti, kun ne pähkinät tosiaan on ehdoton nou nou. Mää en oo se allerginen, vaan juuri tämä komeampi osapuoli, mutta en määkään kyllä oo ikinä pähkinöitten mausta välittäny. Maitotuotteet ja kananmuna on kiinteä osa meijän syömistä, tehään munakasta melko usein (omnom vaikka pinaattia ja herkkusieniä siihen, tai kunnon kasvismunakas kesäkurpitsalla ja paprikalla!) ja munahampparit ruisleivällä (tms.) on hyvä eväs, kun ei mitään isompaa jaksa tai kerkee tekemään.

Äsken syötiin ihan taivaallisen hyviä kesäkurpistaveneitä täytteenään kesäkurpitsaa (se koverrettu osa, you know), purkkisieniä, sipulia, tomaattimurskaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja. Siihen päälle siemensekotusta ja uuniin, ja kaveriks vielä peruna-porkkanamuussia. Oli aivan loistavan ihanaa ruokaa ja nyt on mahat täynnä!

Toinen viimeaikainen uusi suosikkituttavuus on ollu munakoisolasagne, jossa lasagnelevyt on siis ohuita munakoisoviipaleita. Siihen lisäks tomaattimurskaa, tuoreita herkkusieniä, raejuustoa ja mausteita, ehkä vähän juustoa, ja n. 40 min uunissa. Mielettömän hyvää!

Ps. Anoppi teki joskus valkosuklaa-raparperimuffinsseja, ja kun toisen satsin kohalla se kyllästy täyttämään niitä vuokia, se tökkäs taikinan sellasenaan keraamiseen piirakkavuokaan ja paisto siinä. Toimi tosi hyvin vaniljakastikkeen kanssa.

ViestiLähetetty: Su Syys 27, 2015 3:13 pm 
Poissa
Miniaktiivi
Miniaktiivi

Leipominen on lempipuuhaani bravuurini on mokkaneliöt :)

ViestiLähetetty: Su Syys 27, 2015 3:29 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Meillä kokeillaan parhaillaan ekaa kertaa kantarellikeittoa, toivottavasti onnistuu! Muutenkin tulee aika paljon tehtyä ruokaa itse.

Vuoden alussa keksin alkaa vihdoin syömään paremmin, joten ruokakauppaan alkoi uppoamaan aika paljon rahaa. Kananrintaa, 10% naudanjauhelihaa ja hedelmiä tulee roudattua paljon himaan (ja töihin, koska pikaruoka on mitä on). Oon kyllä suorastaan järkyttynyt, että miten paljon enemmän esim 10% polar juusto maksaa verrattuna rasvaisempiin. Siihen se raha palaakin, kun yrittää löytää kaikesta aina sen terveellisimmän vaihtoehdon... :D

Pulled pork on ollut tänävuonna meillä ihan hitti, tälläkin hetkellä pakkasessa valtava klöntti kassleria, jos vaikka jaksaisi joskus valmistaakin. Snellmannilta löysin hyvän reseptin, jota olen siitä asti käyttänyt. Muutenkin netistä löytyy paljon kivoja reseptejä; 2,5kg maitorahaa oli menossa vanhaksi, joten hain pajon rahkareseptejä. Saatiinhan sitä suurin osa katoamaan, ettei tarvinnut ihan kaikkea hävittää... :D

ava by chihuli

ViestiLähetetty: Su Syys 27, 2015 4:30 pm 
Poissa
Pajunkissa
Pajunkissa

Perheellisenä minun on pakko tehdä ruokaa ja huolehtia välipaloista vaikkei aina jaksaisikaan. Yritän välttää kaikkia valmisruokajuttuja joten suosin helppoja yksinkertaisia ruokia perusaineksista. Välipaloiksi teen yleensä rahkan jota varioin hieman sen mukaan mitä kaapista löytyy. Rahkaan on kiva sekoittaa siemeniä, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä. Viimeaikoina olen myös käyttänyt partaäijää suoraan purkista ja lisännyt sen joukkoon vain pähkinäsekoitusta, hunajaa ja milloin mitäkin.

Pääruokina menee monipuolisesti kanaa, lihaa ja kalaa. Tykkään myös keitoista varsinkin tähän vuodenaikaan kun ne lämmittävät niin mukavasti. Teen pari kertaa viikossa ison annoksen salaattia jota yritän aina varioida ettei alkaisi kyllästyttää. Makua saa kivasti kun lisää vaikka pinjansiemeniä, sipulia tai juustoja. Suosin isoja salaatteja koska niitä voi sitten syödä pari kolme päivää ja pääsee vähemmällä kun on kerran jaksanut sen ison pilkkomis operaation suorittaa :D. Noin kerran viikossa raskin ostaa siihen lisäksi vielä kukkakaalia ja parsakaalia, jotka höyrytän. Yritän välttää liiaallista leivän syöntiä ja korvata sen puuroilla.

Tykkään tutustua uusiin ruokakulttuureihin joten on tullut kokeiltua mm. välimerenkeittiötä, kiinalaista ja intialaista ruokaa. Kerran innostuin tekemään tomaattikastikkeen yhden välimeren keittokirjan mukaan ja sen hauduttamiseen meni varmaan ainakin 2 tuntia mutta voi herranjestas miten hyvää se oli. Toivoisin, että olisi useamminkin aikaa tehdä ruokaa niin perusteellisesti.

Juhliin minulla on tapana suhtautua hieman yliampuvasti ja pöydät notkuvat kaikista tarjottavista. On täytynyt hieman järkiintyä ja opetella vähän rajoittamaan kun leivonnaisia ja muita herkkuja jää sitten niin kauheasti yli ettei niitä saa kukaan syötyä. Muuten leivon ehkä noin kerran kuussa jotain kivaa kuten pullaa, muffinseja, pannaria tai paistan lettuja. Suklaajuustokakku on sellainen jonka teen kerran pari vuodessa omalla salaisella reseptilläni :). Nyt minua on alkanut kiinostaa myös muiden kulttuurien leivonnaiset, joten ensi kerralla tulee varmaan kokeiltua jotakin uutta ja jännää.

ViestiLähetetty: Su Syys 27, 2015 4:36 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Pulled pork on todella hyvää, mutta mä oon siihen jo ihan totaalisen kyllästynyt. En ole tehnyt itse edes, mutta porukat kulutti sen puhki. :D

Ostatteko te muuten paljon pakasteita? Mä ostan perunasuikaleet, perunakeittokasvikset sekä silloin kun vielä käytin, niin sipulikuutiot. Perunasuikaleista tulee laatikko alle tunnissa, maailman paras arkiruoka. Samoin perunakeittokasvikset nopeuttaa ihan järkysti ruuanlaittoa. Sipulin ostin myös aikaa säästäkseni ja siksi, etten pysty olemaan edes samassa tilassa, jos joku leikkaa sipulia. :D

Ja niin, en muista, oliks se tässä keskustelussa ku luin, mutta mä oon myös usein miettinyt tota jonkun kouluruokalistan mukaan menemistä. Sillä sais niin helposti monipuolistettua omaa ruokavaliota, nyt sitä sortuu aina vaan samoihin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00