Radola - Radosims.comin foorumi

Kaikkea simsistä, ja paljon muutakin!
Tänään on Ke Loka 16, 2019 8:21 pm

Kaikki ajat ovat UTC+03:00

Tervetuloa Radolaan!

Näin pääset alkuun: Muista lukea säännöt | Apua, tunnukseni ei toimi! | Ehdota uudistuksia | Löydät Radolan myös Facebookista | Mikä on Radola?

Mitä uutta?
∙ 24.2. Prosilver tyyli on jälleen käytössä. Muokkaamaton, mutta toimii mobiilina.
∙ 28.1. Radolan mobiiliversio käytettävissä Tapatalkilla (iOS/Android).
∙ 26.1. uudistuksia foorumin rakenteeseen.
∙ 23.1. uudet, talviset sesonkitittelit.

Kuva

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2015 6:58 pm 
Poissa
Karvalakki
Karvalakki

^ Mää oon meinannu kokeilla tota kukkakaalijuttua, kun on ollu niin paljon esillä tässä lähiaikoina. Kiva kuulla positiivisia kokemuksia!

Me tehään muutenkin pitsaa melko usein ite, viimesin villitys on ollu taskuksi taitettava calzone! Omnom kun tulee hyvää, kun laittaa väliin tomaattia, paprikaa, herkkusieniä, aurinkokuivattua tomaattia ja mozzarellaa. Sitten uuniin paistumaan. Se pysyy niin mehevänä ja ihanana, eikä kuivu ollenkaan samalla tavalla, kuin jos paistais avonaisena normipitsana. Maanantaina on tulossa vieraita ja meinattiin tarjota taas itsetehtyä pitsaa, en malta oottaa..!

ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2015 8:31 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Maistuuko se kukkakaali siinä läpi? Nimittäin vihaan kukkakaalta, mutta olisihan se paljon terveellisempää kuin vehnä- ja sämpyläjauho. ^^

Nyt tekee mieli pizzaa. Teidän vika.

ViestiLähetetty: Ti Loka 13, 2015 11:17 am 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Mä kokeilin eilen elämäni ekan kerran porkkanakakkua ja tuli tosi mehevää ja maukasta. Kotikokista resepti ja tottakai fiksasin hieman sokerin määrää, kun siellä on aina niin paljon lisätty. Maistu kyllä perheenjäsenillekin ja synty aika nopeesti. :>

ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2015 8:15 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Mää en kanssa tajua miks porkkanakakun ohjeissa tulee aina hirveesti sokeria:( Ihan niinku se porkkana ois jotenkin pahaa ilman:'DD

Me leivotaan useinki mummin luona jtn, et porkkanakakkuakin on tullut koetetuksi useamman kerran.
Haa ja vitsit et tekis mieli kanssa kokeilla joskus tota pizzaa kukkakaalista, thänks siitäkin vinkistä! ehkä sitten joskus kun saa aikaseksi..

ava c mortgraphics

ViestiLähetetty: Ti Tammi 26, 2016 11:21 am 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Kokeilin eilen tuota kukkakaalipitsapohjaa Amodienin ohjeen mukaan, ja oikein yllätti miten hyvää se oli :D Tekeleestä tuli tosin vähän vetinen, kun en tajunnut että se pohja menee ekalla uunituksella niin paljon kasaan ja kaikesta huolimatta vaan lykkäsin kaikki tomaattisoosit siihen päälle, mutta se nyt oli ihan oma moka. Luulen että teen jatkossa pitsapohjan aina näin, voi sitten natustaa menemään vähän paremmalla omallatunnolla kun se on käytännössä melkein vihannes ^^

Ainoana miinuksena mainittakoon, että vaikkei kukkakaali maistu läpi itse pitsasta, niin se maku hiipi ainakin mulla koko loppuillan salakavalasti takaisin kiusaamaan :D Mutta aika pieni pahahan tuo on.

I think I'm fallin' asleep
But then all that it means is I'll always be dreaming of you

ViestiLähetetty: Ke Tammi 27, 2016 8:09 pm 
Poissa
Pulkka
Pulkka

Mä tykkään paljon laittaa ruokaa, mutta oon hirvee häseltäjä keittiössä, ei millään malttais lukee ohjeita kunnolla :D Niin lopputulokset on aina aika huolimattomia... Mut kelpaa mulle ;D

ViestiLähetetty: Pe Helmi 05, 2016 12:43 pm 
Poissa
Pikkuaktiivi
Pikkuaktiivi

Ihanan näköisiä ja kuuloisia ruokia! Pizzasta en juuri välitä, mutta tuota kukkakaali-pohjaa on ehkä kuitenkin kokeiltava...

Itse ilmottaudun myös IBS-kerhoon. Tähän kun lisätään stressi-vatsa, niin avot. Ruokaraskausmaha on melkein joka päiväistä, vaikka ei mitään kovin erikoista söisikään. IBSin lisäksi en kestä maitoa ollenkaan, siis missään muodossa. Niin hyvää kuin juusto olisikin (kyllä, juusto on ainut asia mitä todella kaipaan), olen ollut nyt parisen vuotta kokonaan maidottomalla ruokavaliolla. Lisäksi noudatan gluteenitonta ruokavaliota, joskin kauraa kestän sellaisenaan. Myöskin sipulit, palkokasvit, kaalit, soija, rasvainen ja mausteinen ruoka ovat nounou, joskin mausteisesta ruuasta on niin vaikea kieltäytyä... Niin ja R-A-K-A-S-T-A-N parsa- ja kukkakaalia (IBSini ei). :3 Tämä FODMAP-blogi onkin oiva apu ruokaa miettiessä!

Pidän ruuanlaitosta, ja mielestäni teenkin ihan hyviä ruokia. Arkisin tosin olen hieman laiska laittamaan ruokaa ja ruokalista on hyvinkin yksitoikkoinen, lähinnä kana-riisi-vihannes-höystöä ja jotain jauhelihasta. Ruokaa laittaessani olen hyvin suurpiirteinen, ja joskus tulos saattaa olla jotain ihan muuta kuin alunperin ajattelin. Kaipaisinkin hyviä vinkkejä erilaisiin kasvisruokiin!

Leipomisesta pidän myös, sitä tulee vain harrastettua kovin harvoin. Avokkini on leipuri, mutta omien sanojensa mukaan hän "ei halua tuoda töitä kotiin". Ruokavalioni asettaa myös jonkin verran haasteita leipomiseen ja ruuanlaittoon noin yleensä. Lisäksi saan aina leipoessani aikaan ihan kamalan sotkun, joten siivoamiselta säästyäkseni harkitsen tarkkaan mitä leivon ja milloin.

Mikä on teidän lempireseptinne? Tällä hetkellä minulla on kovana ykkösenä bataatti-ranskalaiset, uunikasvikset ja uunilohi. Sitä vain tulee laitettua harvoin, koska lohi on niin kamalan kallista.

- miumau

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2016 5:34 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Minäpäs käytin parsakaalia tänään, nimittäin ihan tuikitavalliseen lihamakaroonilaatikkoon. Jauhelihan ja sipulin ruskistamisvaiheessa silppusin pari parsakaalinsuikaletta ja lisäsin seokseen. Laitoin myös paljon rakastamaani parmesan-juustoa uuniin menevän seoksen päälle ja avot! Klassikko pienellä twistillä ja lopputulos supermaukasta!

ViestiLähetetty: Ti Helmi 09, 2016 1:50 am 
Poissa
Pikkuaktiivi
Pikkuaktiivi

Voisinpas jakaa tänne reseptin japanilaisesta annoksesta, joka on simppelimpi kuin miltä kuulostaa.

Maistoin tätä kertaalleen Mashirossa ja kokeilin sittemmin tehdä itse, aika lähelle meni. Ruokaan tarvitsee jokusen erikoisemman raaka-aineen, joita kyllä nykyään saa isommista ruokakaupoista. Tärkeä maun kannalta on myös kaasupoltin, jolla kalan pinta paahdetaan lopuksi. Sellaista voi olla vähän hankalampi saada käsiinsä, mutta luulen että hetki uunissa grillivastuksen alla tuo myös ihan kelvon tuloksen.

Lohi-aburidon. (Kavereiden kesken kärtsättyä lohta ja riisiä kulhossa)
Parisen annosta

~200g lohta, mahdollisimman paksu pala
1,5dl riisiä (sushiriisi tai basmati)

Marinadi
Tuoretta inkivääriä ja valkosipulia (tai valmista inkiväärivalkosipulitahnaa)
Soijakastiketta

Mausteliemi
5rkl soijakastiketta
3rkl Miriniä (riisiviini)
2rkl vettä
2rkl sokeria
Valkosipulin kynsi
Puolikas sipuli

Kurkkulisuke (Sunomono)
Pätkä kurkkua
1/4tl suolaa
3rkl riisiviinietikkaa (tai 1,5rkl tavallista etikkaa)
1rkl sokeria
1tl soijakastiketta
(1tl seesaminsiemeniä)
(tuoretta chiliä)

Poista lohesta mahdolliset ruodot ja leikkaa se mahdollisimman ohuiksi siivuiksi, kuvittele vaikka graavilohta. Jos käytät tuoretta inkivääriä, kuori ja viipaloi peukalonpään kokoinen pala ja kuori ja halkaise muutama valkosipulin kynsi. Inkivääri+vs-tahnaa riittää teelusikallinen. Sekoita marinadin ainekset laakeassa kulhossa, pyörittele lohisiivut siinä, peitä ja laita jääkaappiin marinoitumaan.

Leikkaa sipuli siroiksi lohkoiksi ja kippaa se muiden kastikkeen ainesten kanssa paistinpannuun. Anna liemen hymyillä pannulla miedolla lämmöllä sillä aikaa, kun haudutat riisin paketin ohjeen mukaan. Muista liotus!

Leikkaa kurkusta läpikuultavan ohuita siivuja terävällä veitsellä. Ota kannellinen muovirasia ja sekoita kurkut suolan kanssa siinä. Hetken kuluttua voit kaataa ja hellästi puristaa kurkuista tihkuneen veden pois. Lisää loput ainekset (chili pilkottuna), laita kansi kiinni ja ravista purkkia raivokkaasti.

Siivilöi liemi pannulta, mutta älä heitä sipuleita pois. Kaada ensin puolet liemestä riisin joukkoon ja sekoita. Jos tuntuu että kaipaat lisää makua, kaada lisää. Varo ettei riisistä tule liian vetistä.

Ota syvä lautanen ja muotoile sen pohjalle riisipallo. Nappaa kalat jääkaapista ja asettele siivu kerrallaan riisin peitteeksi, niin ettei riisiä jää näkyviin. Vahdi myös ettei viipaloituja inkiväärejä tai valkosipuleita pääse kalojen mukana annokseen. Taputtele kalapinta sileäksi kuulaksi.
Sytytä kaasupoltin, äläkä räjäytä taloa siinä samalla. Anna kalansiivuille tulta kunnes ne saavat väriä, pieni reunojen hiiltyminenkään ei haittaa, päinvastoin. Kala jää parhaimmillaan puoliraa'aksi. Tässä vaiheessa saat toki päättää kalan kypsyyden itse. Jos siivuista tuli paksuja, etkä välitä raa'asta kalasta, pienennä liekkiä hieman, niin fisut kypsyvät kokonaan ennen kuin pinta palaa ja jäävät kuitenkin mehukkaiksi.
Purista taas kurkuista limääräinen neste pois ja asettele söpö keko annoksen päälle. Sipulit voit laittaa kulhon pohjalle.
Naati.

Kuva
(Mulla ei ollut seesaminsiemeniä eikä chiliä kurkkujen kaveriksi.)

ViestiLähetetty: Pe Touko 06, 2016 10:39 am 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

tänää aattelin kokeilla leipoo rahkapiirakkaa johon tulee aprikoosii,toivottavasti onnistuu että huomenna pystyn kahvipöydässä tarjoamaa ku äiti ja isä tulee käymää :D

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2016 5:42 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Tuli eilen leivottua täytekakkupohjia, joista toinen käytettiin tänään ja toinen sitten helluntaina.
Täytteenä kiiviä, mansikoita, vadelmia, kermavaahto-rahkaseosta ja hilloa, jossa omenaa, puolukkaa, mansikoita ja vadelmaa.

Olihan varsinainen kaloripommi, mutta mä syön hyvällä omallatunnolla, kun rahka oli lähes rasvatonta. Eikä siinä ollut lisättyä sokeria kuin hitunen kermavaahdossa, hillossa ja pohjassa itsessään.

ViestiLähetetty: Pe Kesä 03, 2016 9:10 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Lainaa:
Tuli eilen leivottua täytekakkupohjia, joista toinen käytettiin tänään ja toinen sitten helluntaina.
Täytteenä kiiviä, mansikoita, vadelmia, kermavaahto-rahkaseosta ja hilloa, jossa omenaa, puolukkaa, mansikoita ja vadelmaa.

Olihan varsinainen kaloripommi, mutta mä syön hyvällä omallatunnolla, kun rahka oli lähes rasvatonta. Eikä siinä ollut lisättyä sokeria kuin hitunen kermavaahdossa, hillossa ja pohjassa itsessään.
Kuulostaa herkulliselta! Ja totta kai välillä saa herkutella ihan hyvällä omallatunnolla, vaikka kyseessä olisi voisulalla kuorrotettu hattara ^^

Olinpas jännän äärellä, laitoin ensimmäistä kertaa itse parsaa! Siis tankoparsaa. En tiedä, miksi se tuntui niiiin jännittävältä, kun eihän se sen kummempaa ole kuin vaikka porkkanoiden höyrytys. Onneksi sain vihjeen, että mikäli sinulla ei ole (kuten minulla) tarpeeksi isoa kattilaa, jonne parsat mahtuvat kokonaisena, ne voi keittää paistinpannulla:D Olipas hassu kokemus keitellä jotain paistinpannussa, mutta hyvää tuli. Parsat tulivat uusien perunoiden ja uunilohen seuraksi. Nan nam.

ViestiLähetetty: Pe Kesä 03, 2016 9:39 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Tankoparsa on ihan hurjan hyvää ihan vaan pannulla voissa paistettuna! Toimii ihan sairaan hyvin salaatissa, jossa on myös pannulla käytettyä halloumia ja pähkinöitä. Siinä vaan tulee annokselle jo sen verran hintaa, että on aika harvinaista herkkua.

I think I'm fallin' asleep
But then all that it means is I'll always be dreaming of you

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2016 2:43 pm 
Poissa
Pulkka
Pulkka

Kuten tuolla pulina-topassa taisin jo selittää, oon yksin kotona niin kävimpähän eilen ekaa kertaa ikinä yksin ihan kunnolla ruokaostoksilla! :D Se näky myös siitä etten osannu yhtään arvioida paljonko sitä ruokaa sit lopulta ostin ja paljonko se tulis varsinki painamaan; siinä vaiheessa ku olin kotona olin ihan poikki niiden kantamisesta XD

Mut joo, asiaan: en oo kyllä koskaan vegaaniksi aatellu ryhtyväni tai mitään, enkä vieläkään aio lihaa kokonaan jättää pois, mut jotenki mua on alkanu kasvisruoka nyt ajatuksena innostaan enemmän ja enemmän, ja varsinki jauheliha ällöttää. Niimpä tuolta eiliseltä kauppareissulta lähti mukaan tällänen lista asioita: sieniä, paprikoita, kolmia erilaisia papuja sekä kik-herneitä, siemensekotuspussi, sipuleita, ja kesäkurpitsa. Sekä kaikkee muuta normaalimpaa niinku tomaatteja, maitoa.. yms. Ja simpukoita! :D Ne toki ehkä joku laskis lihaksi mut noooh. Ja siis tää on todella ihmeellistä mulle, joka normaalisti syö tosi epäterveellisesti, ja on myös erittäin nirso siitä mitä suuhunsa laittaa :D

Tosiaan nyt aattelin vähentää sitä lihan syöntiä, ainaki niin kauan kuin voin eli niin kauan ku oon yksin kotona; nimittäin onhan se hankalaa sillon ku joku muu tekee ruokaostokset sun puolesta eikä kasvisruuista välttämättä innostu. Mut joo. Oon tässä jo muutamana päivänä tehny sellasta ihan yksinkertasta ruokaa, missä oli paistettua riisiä sekä paistettua sipulia ja sieniä. Toisella kertaa laitoin tonnikalaa sekaan, ja sivuna vähän kirsikkatomaatteja. Tomaatit on muute aivan mahtavia kun tekee palasia/halkasee kirsikkatomaatteja, ja ripottelee päälle vähän pippuria! Tyttöystävältä sain tän idean, ilmesesti nimittäin ihan normijuttu niiden perheessä :D Samoin kurkku on hyvää ku laittaa suolaa, toki lisätty suola ei oo koskaan hyvä liiallisissa määrin.

Eilen tein täytettyjä paprikoita :) Laitoin sinne sisälle ruohosipulituorejuustoa, sipulia, kik-herneitä sekä päälle juustoraastetta, ja sit uuniin. Samalla paistoin sit kans pari siivua kesäkurpitsaa. On muute tosi täyttävä ruoka jo kun syö vaan yhen. Ja illalla tein iltapalaks salaatin, missä oli lehtisalaattia, vähän taas kik-herneitä, siemeniä sekä kastikkeeksi laitoin mustapippuria sitruunamehuun. Oli niiin hyvää!

Tän päivän syön niitä täytettyjä paprikoita vielä, mut tässä joku päivä aattelin tehä kasvislasagnea :) Joku toinen päivä teen varmaan kans kanasta jotain - niinku sanoin, en aatellu ihan kokonaan lihaa jättää, ja kana on edelleen lähellä mun sydäntä :D

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2016 4:26 pm 
Poissa
Pikkuaktiivi
Pikkuaktiivi

Mä oon kanssa jo jonkin aikaa pohtinut kasvissyöjäksi alkamista sekä eettisistä että terveydellisistä syistä. Lihoista monet on jo muutenkin sellaisia, etten voi syödä, joten olisi aika helppo jättää ne pari viimeistäkin pois. Kalaakaan en voi syödä.

Haastetta tosin nyt kesällä tuottaa se, kun on kotikotona suurimman osan ajasta ja laitan välillä veljellekin ruokaa. :D Syksyllä sitten voi kämpillä aloittaa yksinään hommaa laajemminkin. Tai voishan sitä nytkin laittaa kahta eri ruokaa, mutta kun olen laiska. XD

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+03:00