Radola - Radosims.comin foorumi

Kaikkea simsistä, ja paljon muutakin!
Tänään on Su Huhti 05, 2020 3:34 am

Kaikki ajat ovat UTC+03:00

Tervetuloa Radolaan!

Näin pääset alkuun: Muista lukea säännöt | Apua, tunnukseni ei toimi! | Ehdota uudistuksia | Löydät Radolan myös Facebookista | Mikä on Radola?

Mitä uutta?
∙ 24.2. Prosilver tyyli on jälleen käytössä. Muokkaamaton, mutta toimii mobiilina.
∙ 28.1. Radolan mobiiliversio käytettävissä Tapatalkilla (iOS/Android).
∙ 26.1. uudistuksia foorumin rakenteeseen.
∙ 23.1. uudet, talviset sesonkitittelit.

Kuva

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kirjoittaminen
ViestiLähetetty: Ti Marras 01, 2016 9:53 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 5:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Ke Marras 02, 2016 10:07 am 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Lainaa:
Ööööfm mikämikämikä on nanoilija?:D
NaNoWriMoon osallistuja? :P
Lainaa:
Tuo miun kurssi on jokin kulttuurikeskuksen pikkukurssi, ei mitään vakavaa, mutta kuten taisin jo hehkua se vaikuttaa varsin mukavalta.
Ei tuokaan kirjoituskurssi, johon mä oon osallistunut, ole iso kurssi tai tähtää mihinkään suurempaan. Kirjoitellaan lähinnä lyhyitä tajunnanvirtapätkiä opettajan ohjeilla. Oikeastaan toi on mulle lähinnä sellaista pään nollausta kässärin vääntämisen lomassa, mutta nimenomaan sitä henkistä helpotusta tässä tilanteessa eniten kaipaankin, joten kurssi on kuin mulle tehty. :)
Lainaa:
Vilkaisin tuota siun blogia ja sain siitä inspistä lähteä editoimaan omaa tekstiäni. Pitäis vissiin käydä joku "näin kirjoitat kirjan"-kurssi, mutta en oo vielä täältäpäin löytänyt sopivaa.
Hyvä, jos blogi inspiroi!
Mua niin harmitti kun jonkun kahvilan seinällä oli tämmönen "näin kirjoitat kirjan"-kurssin esite ja se oli vuodelta 2014. :D Oon etsinyt itse samanlaista, kaipaisin kunnon opastusta siihen. Tekstimuotoiset oppaat auttaa jonkin verran. Oon aiemmin suorastaan vältellyt kirjoitusoppaita, mutta tuon kirjoituskurssin opettaja kehotti mua tutustumaan Taija Tuomiseen ja Natalie Goldbergiin. Ainakin jälkimmäistä voin suositella (esim. Avoin mieli, Luihin ja ytimiin ovat hänen kirjojaan), Taija Tuomisen Minusta tulee kirjailijan kanssa olen niin alussa etten osaa sanoa siitä mitään.
Lainaa:
Kyllä mie tiedän, että sanotaan editoinnin olevan väärä tapa korjata tekstiä. Se pitäisi kirjoittaa uudelleen. Do not edit, rewrite.
Jaa O_o Mä taas olen kuullut nimenomaan editoinnista kaikenlaista hyvää. Joku jopa sanoi, että kirjan voi kirjoittaa kuka tahansa, oikeat kirjailijat erotellaan editointivaiheessa ja siinä, kuka sen jaksaa käydä läpi. Itse ainakin kirjoitan lähinnä "mitä mieleen tulee" hyvin löyhällä suodattimella (toki tekemäni synopsiksen rajoissa) ja jätän suuremmat huolet editointivaiheeseen. Mun kohdalla ainakin se laajin tunneskaala välittyy tekstiin parhaiten näin, ja editointivaiheessa lähinnä sit korjailen pikkumokia, lauserakenteita ja sen sellaista. Tiedä sitten toimiiko tämmöinen ja päätyykö tää mun tekele koskaan Suomalaisen hyllylle :D
Lainaa:
Päätin tänään, että poistan suurimman osan kirjoitusblogini Tenebriksen teksteistä. Ne on noloja ja niistä ei saa paljoa irti kun ne on huonosti kirjoitettuja. Huomenna alkaa suursiivous!
Älä poista!! Säilytä vaikka pilvipalvelussa tai jossain. Ite oon katunut monen monta kertaa ettei vanhoja tekstejä ole tullut säilytettyä, niistä voi ammentaa vaikka mitä. Btw, mun nyt menossa oleva kässäri perustuu yhteen mun vanhaan ropehahmoon, jonka esittelyn löysin (ja poistin) netin syövereistä. (Toki sen sitten otin itselleni talteen, mutta en halunnut jättää nettiin viittausta tähän kässäriin, vaikka toki se oli vain esittely ja loppujenlopuksi aika erilainen kuin mihin lopulta tarinan kannalta päädyin. Inspiraationa se kuitenkin toimi.)

Eilen meni 6 000 sanaa rikki. Olen liekeissä.

ViestiLähetetty: Ke Marras 02, 2016 4:22 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 5:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: La Marras 26, 2016 2:45 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Oletteko lukeneet sarjaa Sammon Vartijat?

ViestiLähetetty: Ke Joulu 21, 2016 4:05 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Lainaa:
Oletteko lukeneet sarjaa Sammon Vartijat?
Ei ole tullut tutustuttua.

Oma luovan kirjoittamisen minikurssini päättyi parisen viikkoa sitten, ja sen aikana tulin tulokseen, että kirjoittaminen omalta osaltani saa jäädä hetkeksi - että se ei ole se ykköskanavani sitten kuitenkaan, vaikka siitä pidänkin ja vaikka minulla on ollut sen parissa hienoja hetkiä. Ei siis siten, ettenkö enää koskaan sanaakaan kirjoittaisi, mutta kurssin alussa kaavailin tavoitteellista kirjoittamista ja sen aloittamista, mutta näin kurssin loputtua tulin tulokseen että keskityn muihin asioihin ja kirjoittaminen saa toistaiseksi jäädä. Mutta kuinkas sitten kävikään? Uudessa työssäni miut pistettiin osapuilleen ensimmäiseksi kirjuuttelemaan sisältöä firman blogiin, ja tämä tapahtui heti kurssini päätyttyä - joten se siitä päätöksestä olla kirjoittamatta, pistetään vain menemään näppis savuten... universumi, viestisi on kuultu, lupaan jatkaa kirjuuttamista. Vaikka toki blogitekstit ovatkin aivan eri asia kuin vaikkapa Irvikissan maratonit :D

ViestiLähetetty: Ti Tammi 03, 2017 3:48 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Lainaa:
Vaikka toki blogitekstit ovatkin aivan eri asia kuin vaikkapa Irvikissan maratonit :D
Ahihi mä en saanut kyllä joulukuussa kirjoitettua kuin 300 sanaa :DDDD Siis koko joulukuun aikana. Tavoite oli 300 sanaa PER PÄIVÄ. No se tavoite kesti joulukuun ensimmäisen päivän...

Kuva

// Niin ja sanamäärä on kyllä nyt vajaat 14 000 joulukuun hyytymisestä huolimati

ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2017 3:57 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Lainaa:
Lainaa:
Vaikka toki blogitekstit ovatkin aivan eri asia kuin vaikkapa Irvikissan maratonit :D
Ahihi mä en saanut kyllä joulukuussa kirjoitettua kuin 300 sanaa :DDDD Siis koko joulukuun aikana. Tavoite oli 300 sanaa PER PÄIVÄ. No se tavoite kesti joulukuun ensimmäisen päivän...

Kuva

// Niin ja sanamäärä on kyllä nyt vajaat 14 000 joulukuun hyytymisestä huolimati

Tap tap tap tap! Miul kyllä irtoilisi bloggailuihinkin vaikka puolen raamatun verran tekstiä, mutta noh, ei niistä niiiiin pitkiä saa tehdä. Pitää enemmänkin pyrkiä tiiviyteen ja lyhyyteen - ja tämä on minulle melko vaikiata!

ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2017 6:42 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 5:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2017 7:39 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Miulla ainakin inspis ja flowhun pääseminen vaatii viikkotolkulla työtä. Se on pään lyömistä seinään uudestaan ja uudestaan kunnes siihen viimeinkin tulee reikä ja siitä alkaa saada palasia irti, ja lopulta siitä pääsee läpi.

Se jatkuu niin pitkään kun sen antaa jatkua. Jos/kun teksti tulee valmiiksi niin seinä rakentuu paljon lyhyemmässä ajassa takaisin kuin sen purkamiseen meni.

Mikä on aika hanurista.

ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2017 3:32 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

shaijis kuvasi aika osuvasti tuota seinää. Mullakin se inspiraatiomuuri rakentuu todella nopeasti ja itsensä on potkittava väkisin liikkeelle, että saa sen muurin purettua pois tieltään. En muista, missä mun lukuisista lukemistani kirjoitusoppaista niin sanottiin, mutta jossain kuitenkin todettiin, että "älä jää odottamaan inspiraatiota tai oikeaa hetkeä, sitä ei tule koskaan. On vain tartuttava toimeen ja siitä ehkä seuraa inspiraatio". Olisiko ollut Goldbergin sanoja.
Jos mä jäisin vaan odottamaan, että ehkä huomenna inspiroi, niin en kyllä saisi mitään koskaan valmiiksi :D

Syksyn kirjoituskurssi jatkui tänään. Olin ihan puulla päähän lyöty, kun sanoin opettajalle ennen seitsemän minuutin tajunnanvirtaharjoitusta, että olen ruosteessa enkä tiedä saanko mitään kunnollista aikaan ja sitten kun se seitsemän minuuttia oli kulunut ja luin tekstini, ihmiset alkoivat kehua ihan hirveästi ja opettajakin sanoi tekstiä "jo sellaisenaan valmiiksi". Ope myös varoitteli muita, että ei sitten ruveta vertailemaan täällä näitä ja että hän ei odota näin valmiita tekstejä tällä kurssilla. Joku kysyi multa että mitä mä enää kurssilla teen, oon kuulemma ihan ammattilainen :----D Niin ja sit opettaja halus käydä kurssilaisten kanssa piiitkän keskustelun siitä, mikä oli mun tekstin kaikkein vaikuttavin kohta. Piti ihan toppuutella ihmisiä että hei, mulla nousee pissi päähän tätä menoa. Mutta oli ainakin piristävää ja tuli toisaalta tarpeeseen, kun oon tässä jo itkeskellytkin vähän kässärini puolesta.

ViestiLähetetty: Su Tammi 15, 2017 6:51 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Anteeksi tuplapostinki, mutta koen tän tuovan siinä määrin aiempaan viestiini liittymätöntä uutta sisältöä keskusteluun, että katson sen oikeutetuksi :)

Nimittäin mulla oli eilen kirjoittamisen suhteen ihan fantastinen ilta! Kopioin tän aika suoraan eräästä Facebookin kirjoittajaryhmästä joten jos joku muukin siellä on, saattanee tunnistaa mut:

Olen tässä miettinyt kun aina sanotaan, että "jos haluat tekstilläsi herättää tunteita lukijoissa, kirjoita niin, että teksti herättää tunteita ITSESSÄSI". No mä olen pohtinut että mitä teen väärin, kun en yleensä tunne mitään isompaa kirjoittaessani, ehkä pientä surua tai katkeruutta, mutta vain aavistuksen verran. Olen miettinyt, kumpi on tunnevammainen, minä vai kässäri :) Mutta nyt... nyt tuntuu että pankki räjähti just.
Eilen nimittäin tuli ihan käsittämättömän voimakkaat onnen- ja ylpeydentunteet, kun päähenkilöni (joka on tähän mennessä ollut aika lailla altavastaajana tarinassa) ONNISTUI erässä tärkeässä asiassa ja ansaitsi itselleen kunnioitusta! Halusin vaan hyppiä riemusta kattoon, taputtaa käsiä yhteen kannustukseksi, halata sitä päähenkilöä ja kuiskata sen korvaan "sä teit sen" ♥ Siihen onnistumiseen ei kaiken lisäksi vielä uskonut oikein kukaan, ja se tässä on hämmentävää, kun mä kirjoittajana kuitenkin alusta saakka tiesin, että kyllä se onnistuu. Silti se tunnevyöry oli ihan uskomaton :')

Ei mulla muuta. 17 500 sanaa. ♥

ViestiLähetetty: Su Tammi 15, 2017 8:44 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 5:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Ke Tammi 18, 2017 2:20 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Lainaa:
Tää nyt osittain liittyy Irviksen viestiin, mut oon huomannut että jos saan kirjottaa surullista tekstiä niin kiinnyn siihen enemmän. En tiedä missä vika, mutta jos onnistunki kirjottaa onnellisia loppuja, niin mietin aina sitten et miten tilanne vois siitä mennä huonommaks. Joten yleensä vaan kirjotan suoraan sen lopullisen lopun, eli sen kaikkein surullisimman vaihtoehdon. Eipähän sitten jää mielikuvitukselle varaa miettiä, et mitenhän hahmoille sitten loppujen lopuks käy. Ehkä se on miulle sitä, että kun tapan hahmoni nii mie saan ite rauhan sen tekstin suhteen eikä sitä tarvii enää jatkaa. Tämä ei hyvä. Mutta kuitenkin, tunnen oikeasti surua hahmojeni puolesta kun kirjottamisen jälkeen luen tekstiä läpi. Lasketaanko tämä tunteiden herättämiseksi?

No jos jotain, niin oon mestari hahmojen tappamisessa traagisesti. Tai vielä pahempaa, luon pariskunnan, annan niiden elää jotakuinki onnellisesti ja sit tapan toisen. Koska miusta pahempaa kun kuolema on jäädä yksin. Oon huono luoja hahmoilleni. :(

Minä: "Kirjotin ilosen lopun tarinaan!"
Minä mielessäni: "Mut siihen kyl sais erittäin surullisen lopun."
Myös minä: "Nyt oikeesti lopeta."
William Faulkner on joskus sanonut: "In writing, you must kill your darlings." Tästä onkin jäänyt elämään nuo kolme viimeistä sanaa. Monessa kirjoitusoppaassa ja eräällä kurssillakin, jolla nyt tammikuussa aloin käymään, nimetään kaksi proosakirjoittajan tärkeintä ohjetta: näytä, älä selitä ja kill your darlings.
Tuo jälkimmäinen viittaa siis ennen kaikkea siihen, ettei käyttäisi tekstissään liikaa esimerkiksi jotain tiettyä ilmaisua, johon on kovin ihastunut tai jumittuisi johonkin rakastamaansa tekstinpätkään niin paljon, että muu teksti kärsii siitä. Mutta mä näen sen hyvänä ohjenuorana myös sille, että välillä on hyvä mennä "rajojensa ulkopuolelle" ja hylätä sellaiset kaavat, joita on tottunut käyttämään. Surulliset loput on vetoavia, en kiistä sitä, ja varmasti kirjoitat ne hyvin, mutta onnellisten loppujen kirjoittaminen vois tuoda vaihtelua ja opettaa kirjoittajaansa. :)

Tosin mikä mä olen sanomaan tähän mitään. Mä pelkään eniten, että mun projekti on tunnekaareltaan lähinnä yksitoikkoinen ja että siinä mennään vaan tuota yhtä mainitsemaani onnellista kohtausta lukuunottamatta kuopasta syvemmälle kuoppaan sen sijaan, että vähänkään kiivettäisiin ylöspäin. :D Mut musta oli jännä huomata, et nimenomaan tuollainen onnellinen kohta herätti mussa noin voimakkaita tunteita. Ehkä oon turtunut oman tekstini melankolisuuteen jo siinä määrin, ettei se enää toimi mulla?

Mun pitäs kirjottaa elämäkerrallinen teksti. Oon jo kahesti haastatellu kohdehenkilöäni ja aion haastatella vielä sen läheisiä. Materiaalia on vaikka lampaat söis, mutta mä oon ihan lukossa enkä tiedä, mistä lähtisin liikkeelle. Äää.

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2017 11:41 am 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Lainaa:
Lainaa:
Tää nyt osittain liittyy Irviksen viestiin, mut oon huomannut että jos saan kirjottaa surullista tekstiä niin kiinnyn siihen enemmän. En tiedä missä vika, mutta jos onnistunki kirjottaa onnellisia loppuja, niin mietin aina sitten et miten tilanne vois siitä mennä huonommaks. Joten yleensä vaan kirjotan suoraan sen lopullisen lopun, eli sen kaikkein surullisimman vaihtoehdon. Eipähän sitten jää mielikuvitukselle varaa miettiä, et mitenhän hahmoille sitten loppujen lopuks käy. Ehkä se on miulle sitä, että kun tapan hahmoni nii mie saan ite rauhan sen tekstin suhteen eikä sitä tarvii enää jatkaa. Tämä ei hyvä. Mutta kuitenkin, tunnen oikeasti surua hahmojeni puolesta kun kirjottamisen jälkeen luen tekstiä läpi. Lasketaanko tämä tunteiden herättämiseksi?

No jos jotain, niin oon mestari hahmojen tappamisessa traagisesti. Tai vielä pahempaa, luon pariskunnan, annan niiden elää jotakuinki onnellisesti ja sit tapan toisen. Koska miusta pahempaa kun kuolema on jäädä yksin. Oon huono luoja hahmoilleni. :(

Minä: "Kirjotin ilosen lopun tarinaan!"
Minä mielessäni: "Mut siihen kyl sais erittäin surullisen lopun."
Myös minä: "Nyt oikeesti lopeta."
William Faulkner on joskus sanonut: "In writing, you must kill your darlings." Tästä onkin jäänyt elämään nuo kolme viimeistä sanaa. Monessa kirjoitusoppaassa ja eräällä kurssillakin, jolla nyt tammikuussa aloin käymään, nimetään kaksi proosakirjoittajan tärkeintä ohjetta: näytä, älä selitä ja kill your darlings.
Tuo jälkimmäinen viittaa siis ennen kaikkea siihen, ettei käyttäisi tekstissään liikaa esimerkiksi jotain tiettyä ilmaisua, johon on kovin ihastunut tai jumittuisi johonkin rakastamaansa tekstinpätkään niin paljon, että muu teksti kärsii siitä. Mutta mä näen sen hyvänä ohjenuorana myös sille, että välillä on hyvä mennä "rajojensa ulkopuolelle" ja hylätä sellaiset kaavat, joita on tottunut käyttämään. Surulliset loput on vetoavia, en kiistä sitä, ja varmasti kirjoitat ne hyvin, mutta onnellisten loppujen kirjoittaminen vois tuoda vaihtelua ja opettaa kirjoittajaansa. :)

Tosin mikä mä olen sanomaan tähän mitään. Mä pelkään eniten, että mun projekti on tunnekaareltaan lähinnä yksitoikkoinen ja että siinä mennään vaan tuota yhtä mainitsemaani onnellista kohtausta lukuunottamatta kuopasta syvemmälle kuoppaan sen sijaan, että vähänkään kiivettäisiin ylöspäin. :D Mut musta oli jännä huomata, et nimenomaan tuollainen onnellinen kohta herätti mussa noin voimakkaita tunteita. Ehkä oon turtunut oman tekstini melankolisuuteen jo siinä määrin, ettei se enää toimi mulla?

Mun pitäs kirjottaa elämäkerrallinen teksti. Oon jo kahesti haastatellu kohdehenkilöäni ja aion haastatella vielä sen läheisiä. Materiaalia on vaikka lampaat söis, mutta mä oon ihan lukossa enkä tiedä, mistä lähtisin liikkeelle. Äää.
Kirjailija Anna-Leena Härkönen käy läpi kirjoitusprosessiaan monessa teoksessaan ja myös hän viljelee paljon tuota "Kill your darlings" -kommenttia/giljotiinia. Ja se tosiaan on hyödyllinen. Miul on nyt töissä ollut melkoista vääntöä, kun olen kirjoittanut ihan älyttömästi (yllätyksekseni), ja on pitänyt koettaa nujertaa tätä omaa, sangen vahvaa kirjoitustyyliä, joka tahtoo puskea vähän joka välissä esille (en nyt tiedä puskeeko se vaikka tässä viestissä, mutta pidemmissä teksteissä kyllä). Työkaverikollit on myös ihmetelleet "Ei he oo aatellukkaan ett bloggauksen vois kirjottaa tolleen aikakauslehtityyliin!" ja nyt minä mietin täällä kolmatta viikkoa että mikä ihmeen aikaukauslehtityyli :D

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2017 1:10 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

^ Toisaalta mä en ainakaan näe tuota kill your darlings -ohjetta myöskään niin, ettei itselle ominaista tyyliä saisi käyttää. Natalie Goldberg puhuu paljon kirjoittajan omasta äänestä. Sulla se ääni on tuo "sangen vahvaksi" kuvailemasi, enkä mä näe syytä muuttaa sitä. Mun mielestä kill your darlings viittaa ennemminkin sellaisiin toistuviin henkilökohtaisiin kliseisiin, jotka jarruttaa tekstin kehitystä. :)
Mutta mä en ole mikään kirjallisuudentutkija tai luovan kirjoittamisen opettaja, joten suhtautukaa mun mielipiteisiin varauksella :D

Kannattaa muuten lukea Tapani Baggen kirja "Se murhaa joka osaa: Dekkarin tekemisen taito". Kirja opastaa erityisesti dekkarin teossa, mutta siinä on monta ohjetta, jotka pätee muuhunkin (proosa)kirjoittamiseen. Hyvä kirja, tosin sitäkin kannattanee lukea sellaisen suodattimen läpi, ettei ihan kiveen hakattuna totuutena ota kaikkia kirjan väitteitä, ovathan ne vain yhden ihmisen mielipiteitä. Enemmän ottaisin nuo pohdiskelun arvoisina huomioina.

Tää sai 20 000 sanaa kasaan eilen \o/ Väittävät, että kahdenkympin kohilla tulee ensimmäinen inspiraatiokriisi. Saapi nähdä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+03:00