Radola - Radosims.comin foorumi

Kaikkea simsistä, ja paljon muutakin!
Tänään on To Loka 17, 2019 6:03 am

Kaikki ajat ovat UTC+03:00

Tervetuloa Radolaan!

Näin pääset alkuun: Muista lukea säännöt | Apua, tunnukseni ei toimi! | Ehdota uudistuksia | Löydät Radolan myös Facebookista | Mikä on Radola?

Mitä uutta?
∙ 24.2. Prosilver tyyli on jälleen käytössä. Muokkaamaton, mutta toimii mobiilina.
∙ 28.1. Radolan mobiiliversio käytettävissä Tapatalkilla (iOS/Android).
∙ 26.1. uudistuksia foorumin rakenteeseen.
∙ 23.1. uudet, talviset sesonkitittelit.

Kuva

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kirjoittaminen
ViestiLähetetty: Ma Marras 02, 2015 10:43 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

En ole pitkään aikaan kirjoittanut mitään ns. kaunokirjallista, mutta kaipaan sitä kovasti. On kiva antaa tarinan viedä ja katsoa, mitä tapahtuu. Jospa sitä taas joskus innostuisi. Nykyisin vaan on niin pirun käytännöllinen, että pitäisi olla jokin selkeä syy, miksi kirjoittaa, eikä pelkkä kirjoittamisen ilo muka riitä!
Toki kaikkea pienenpää on tullut paljonkin riipusteltua, ja olen aika pollea siitä, että yksi Suomen eniten myyvä nykykirjailija on kehunut kirjallista ulosantiani, oih! Tosin nykyisin tulee se, mitä ennen kirjoitti, lähinnä puhuttua. Esimerkiksi julkisia puhe-esityksiä ei tule juuri sitä entistä vähääkään etukäteen kirjoitettua, vaan heitettyä lonkalta, ja yleensä todella hyvin, ja joskus viihdytän iltapuhteena kavereita kietomalla siitä hetkestä varsin kaunokirjalliselta tuntuvat puhutun kertomuksen.
No, kyllä sitä vielä joskus saa asioikseen kirjoitettua enemmäkin. Kunhan keksii hyvän syyn.

ViestiLähetetty: Ti Marras 24, 2015 7:25 pm 
Poissa
Tuisku
Tuisku

Kirjoittaminen ♥ Pitkäaikaisin ja samalla kaikkein rakkain harrastukseni! :P Jos mun oikeasti pitäisi valita kirjoittamisen ja valokuvauksen väliltä, valitsisin kirjoittamisen. Koska kirjoittamalla pääsen uppotumaan ihan erilaiseen maailmaan. Valokuvauksessa en pääse kuvittelemaan sitä toista maailmaa, ellen saa sitä jotenkin maagisesti avattua silmieni eteen kadun sijasta ja silloinkin saan "vain" kauniita kuvia joita toki voi ihastella... mutta kirjailijan ammatti oli pitkään haaveissa ja on osin vieläkin. *huokaus*

Aloitin kirjoittamisen peruskoulun 2. luokalla ja siitä asti olen kirjoittanut tarinoita tarinoiden perään, kokeillut montaa eri tyyliä (runohtavaa ja runouttakin vähän aikaa yhdessä vaiheessa, fantasiaa, draamaa, rikosta, kauhua, seikkailua, angstia... ja viimein, 13-vuotiaana löysin ihan uuden maailman fanficeistä 8) Tällä hetkellä kirjoittelen OUAT/Once Upon A Time/Olipa Kerran-fanficciä mutta työn alla on ollut myös muutama AC/Assassin's Creed-oneshotti. Yksi niistä on melkein valmis, mutta se pitäisi vielä tarkistaa loppuun saamisen jälkeen virheiden varalta.

Mä oon myös kirjoittanut fanficcejä joskus ammoisina aikoina mm. Harry Potterista, Narniasta, Kingdom Heartseista, Pirates Of The Caribbeanista ja olin myös joskus Fanfiction.netin suurkäyttäjä :D Mun enkuntaito oli kyllä vielä silloin 14-vuotiaana melkoisen säälittävää koska en melkein koskaan tarkistanut virheitäni ja sainkin siitä useita huomautuksia (liekö silloinen fledani ollut tiellä, kun en ollut huomioinut selviä virheitä). Poistin kaiken sisällön tunnuksessa keväällä 2014 häpeissäni ja vaihdoin myös käyttäjänimen. Tarinakansioni Onedrivessa pursuilee liitoksistaan, se sisältää 146 tekstiä. Useimmat niistä ovat kyllä pelkkiä alun tynkiä tai tarinan suunnitelmaa, joten uskaltaisin sanoa että varsinaisia tarinoita siellä on n. 70-80.

Jos jotakuta kiinnostaa mun tekstit, niin tarinablogiani saa kyllä mennä lukemaan! c:

ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2015 8:55 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 3:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2015 9:58 pm 
Poissa
Pikkuaktiivi
Pikkuaktiivi

Mä oon tajunnut, ettei kaunokirjoittaminen ole ollenkaan mun juttu. Pienestä pitäen aina haaveilin kirjailijan urasta, kirjoittelin silloin tällöin tarinan alkuja, ja sitten se vaan iski yhtenä yönä piirrellessä pari vuotta sitten. Mä pidän lukemisesta, mä pidän tarinoista, mutta en saa mitään nautintoa tarinan kirjoittamisessa, sanavalintojen pohtimisesta. Kuvallinen ilmaisu on mulle paljon luonnollisempaa ja helpompaa. Ja se on ihan okei, vaikka yksi haave kaatui ihan silmänräpäyksessä.

Se oli helpottava tajuaminen, antoi tilaa löytää omia kirjoittamisen tapoja. Kyllä mä runoja tykkään kirjoittaa, en tosin oo tehnyt sitäkään pitkään aikaan eikä itseasiassa tunnu isolta menetykseltä sekään, mutta rakastan kirjeitä ja käsikirjoittamista. Aivoista on vapautunut ihan kokonainen blokki asioille, joista oikeasti nautin pakottamatta.

Tällä hetkellä ajatustyössä elokuvakäsis feministiselle elokuvalle, jonka kaikki keskeiset henkilöt on miehiä. Haluaisin antaa puheenvuoron näkökulmalle, jota ei yleensä oteta huomioon. Kypsyttelen ajatuksia ja toivon, että keväällä ehdin kunnolla alkaa töihin.

Grimirr, ihana kirjehaaste! Mä oon kans joskus kirjoitellut lähettämättömiä kirjeitä, hitsi kun oon vaan ihan totaalisesti unohtanut missä osoitteessa ne julkaisin, muistan että mulla oli ihan oma blogi niille... Ois mielenkiintoista palata nuoremman minun ajatuksiin. Kirjeet on niin puhdistavia, lähetti niitä tai ei. Ite oon kans ottanut tavaksi lähettää itselleni syntymäpäiväpostia FutureMe.orgin kautta. On voimauttavaa nähdä, miten on silti se sama minä, vaikka on (onneksi) muuttunut vuosien varrella.

Viimesin kirjeseikkailuni oli todellinen kirje tuntemattomalle tyypille, jonka luovaa työtä ihailen. Se oli sellainen pieni yllätys ja piristys, toivottavasti ilahduttaa! Vähän jänskättää, että mikä reaktio on, aina kuitenkin on niin itsetietoinen, että pelkää tulevansa vain outona pidetyksi vaikken todennäköisesti saa koskaan sitä tietää tyypin ajatuksia. Tai kuka tietää, allekirjoitin kuitenkin pitkän pohdinnan jälkeen koko nimelläni ja se on uniikki, joten utelias voisi löytää yhteyden minuun ihan silmänräpäyksessä. Oli kiva kokeilu joka tapauksessa, ajattelin että voisin kokeilla jatkaa tuntemattomille kirjoittamista! Tykkään fyysisistä kirjeistä nimenomaan siksi, että niissä saa luonnollisesti yhdistettyä kuvakerrontaa ja tekstiä, on ihanaa syventyä paperin koristeluun.

ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 1:56 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Vuhuu, pääsin pitkästä aikaa kirjoittamaan, kun minulta tilattiin artikkeleita! Kivaa!

ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2016 8:19 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 4:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 2:29 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Täytyypä minunkin liittyä tähän ketjuun, kun kumminkin kirjoittelen jotain tarinan tapaisia omaksi ja muiden iloksi. Mitään en varsinaisesti ole kirjaksi saanut, mutta mun sepustuksia voi ihailla Juplinissa.
Tuolla pyörin nimimerkillä Nefertiti(kas kun muinainen Egypti on lähellä sydäntäni) ja olen kirjoittanut jatkotarinoita erään toisen henkilön kanssa, joten ihan täysin jutut eivät ole minun käsialaani, mutta aika moni minun aloittamani ja aika monessa minä lähes yksin vauhdissa.
Pahoittelut että osa on melkoista meininkiä ja osa taas lipsuu lähelle harlekiinipokkareita yliromattisilla kuvauksillaan. Mut niitä on kiva kirjoitella, vaikka rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, etten ole lukenut ainoatakaan harlekiini pokkaria. Jostain syystä en vain saa itseäni niitä tai vastaavia romskuja lukemaan.

Mä luen enemmänkin Stephen Kingiä, Harry Pottereita, Sormusten Herraa, Agatha Christietä, Sherlock Holmesia, Patricia Cornwellin dekkareita ja vähän kaikkea siitä välistä, mutta romanttisia juttuja en ole itseäni saanut lukemaan, enkä myöskään joitain klassikoita, jotka olis pitäny joskus lukea.

Ehkä siksi se mitä kirjoitan voi olla vähän kömpelöitä ja sekavia. Olen mä miettinyt että joskus olisi kiva saada jotain ihan kirjaksikin asti, mutta jostain syystä en vaan oo saanu aikaiseksi.
En itseasiassa edes tiedä mikä mun genre olis, kun aina alkuasetelmassa on pari päähenkilöä, jotain tapahtuu, tietty pari rakastuu ja sit tapahtumat lähtee vyörymään ja jossain vaiheessa tulen tapattaneeksi jomman kumman rakastuneista. Juu taidan olla vähän ilkeä luonne, mitä tarinoideni päähenkilöihin tulee.
Milloin viimeksi tein onnistuneeksi the happy endin, en taida ihan muistaa.

Hmm, en muista yritinkö joskus nanowrimoa, mutta taisi kohdallani vähän lässähtää. En tosiaankaan ole niitä jotka tykkää kirjottaa jossain aikataulussa, vaan kuulun niihin jotka kirjoittaa sit kun se inspis iskee tai kun muuten vaan iskee se halu kirjoittaa, vaikka mitään erityistä ideaa ei olisikaan.

ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 3:26 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Grimirr, mihin aikaan tuo tarina sijoittuisi? Jotenkin lähdin heti olettamaan, että liikuttaisiin jokusen sadan vuoden takaisissa maisemissa, mutta sitten teltta romutti mun mielikuvat :D Vaikka varmasti on telttoja silloinkin ollut, en sillä, mutta mielikuviin ilmestyi joku kirkkaanvärinen kupoliteltta :')

Mutta kiehtova idea joka tapauksessa, noilla teemoilla saa varmasti kauniin tarinan aikaiseksi.

I think I'm fallin' asleep
But then all that it means is I'll always be dreaming of you

ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 6:10 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 4:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 7:25 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Enkä mä missään nimessä tarkoittanut irvailla asiasta, ihan oma - tuo oli :)

I think I'm fallin' asleep
But then all that it means is I'll always be dreaming of you

ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 7:58 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 4:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Su Loka 30, 2016 10:46 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Luovan kirjoittamisen kurssi alkoi vime viikon sunnuntaina, jee, oli kivaa! Oli varsin meditatiivinen tunnelma kökötellä nelisen tuntia entisen teollisuusrakennuksen lähes tyhjässä kerroksessa, jossa oli kkunat kolmeen ilmansuuntaan, katsella puiden huminaa, kuunnella putkien lurinaa ja tietysti myös muiden kirjoittajien tekstiä. Mitään kovin ihmeellistä ei vielä tehty, mutta oli mukavaa, odotan kovasti seuraavaa kertaa!:) Etenkin toisten tekstien kuuntelu (joita siis luemme ääneen), oli valtavan rentouttavaa.

ViestiLähetetty: Ti Marras 01, 2016 11:28 am 
Poissa
Nuoska
Nuoska

Onko täällä nanoilijoita? Huhuu, ryömikää koloistanne esiin :D

ViestiLähetetty: Ti Marras 01, 2016 12:59 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Mä tässä jo aiemmin kurkin tätä keskustelua vähän "sillä silmällä", mutten sitten uskaltanut sanoa mitään :D Nyt ehkä uskallan, kun tätä muutenkin nostettiin!

Millaisella kurssilla rado on ja mitä kautta? Mä oon meinaan kanssa yhdellä kansalaisopiston luovan kirjoittamisen kurssilla ja oon kyllä viihtynyt tosi hyvin ja saanut paljon vinkkejä myös oman tekstini työstöön :) Lisäksi on ollu rentouttavaa kuunnella muidenkin tekstejä ja toki myönnetään, että kun kuulee muilta kurssilaisilta palautteena "susta huomaa että oot pitkään harrastanu kirjoittamista", niin saahan se sydämen sykähtämään, ja kun toissa kerralla tekstini sai spontaanit aplodit muilta osallistujilta niin se antoi kyllä itsetunnolle sellaisen boostin ettei hetkeen ole moista saanutkaan. Sääli vain että tuo jää nyt tämän torstain jälkeen joulutauolle kahdeksi kuukaudeksi, mutta tammikuussa starttaa taas ja silloin alkaa myös eräs toisenlainen kirjoittajapaja!

Nanoon meinasin osallistua, mutta atm mun oma, henkilökohtainen kirjoitusprojektini vie kaiken huomioni, joten jätän väliin :D Kirjoitan siis ihan pitkän kaavan proosaa, tarkoituksena olisi joskus saada se kunnon kässärimuotoon ja lähetettyä kustantajalle. :) Kerran aiemmin olen kustantajaa lähestynyt kässärillä, silloin ei onnannut ja näin jälkeenpäin ajatellen ymmärrän hyvin, miksei. Tää mun nykyinen projekti kuitenkin vaikuttaa peräti liian hyvältä ollakseen mun tekstiä (sallinette pienen omakehun), tai sitten mulla on vaan ruusunpunaiset lasit silmilläni tämänkin suhteen :D

Jos teitä kiinnostaa seurata enemmänkin projektini edistymistä, niin pidän aiheesta blogia osoitteessa http://valkeallapaperilla.blogspot.fi/. :)

// Ohhoh, tulipa jotenkin siirappinen ja itseään kehuva viesti. Antakaa mulle anteeksi, mä en kovinkaan usein kehu itseäni ja mulla on ongelmana enemmänkin liika itsekriittisyys kuin itseni ylistäminen, joten päätin nyt kerrankin ottaa fiiliksestä kaiken irti :D

ViestiLähetetty: Ti Marras 01, 2016 9:51 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Lainaa:
Onko täällä nanoilijoita? Huhuu, ryömikää koloistanne esiin :D
Ööööfm mikämikämikä on nanoilija?:D
Lainaa:
Mä tässä jo aiemmin kurkin tätä keskustelua vähän "sillä silmällä", mutten sitten uskaltanut sanoa mitään :D Nyt ehkä uskallan, kun tätä muutenkin nostettiin!

Millaisella kurssilla rado on ja mitä kautta? Mä oon meinaan kanssa yhdellä kansalaisopiston luovan kirjoittamisen kurssilla ja oon kyllä viihtynyt tosi hyvin ja saanut paljon vinkkejä myös oman tekstini työstöön :) Lisäksi on ollu rentouttavaa kuunnella muidenkin tekstejä ja toki myönnetään, että kun kuulee muilta kurssilaisilta palautteena "susta huomaa että oot pitkään harrastanu kirjoittamista", niin saahan se sydämen sykähtämään, ja kun toissa kerralla tekstini sai spontaanit aplodit muilta osallistujilta niin se antoi kyllä itsetunnolle sellaisen boostin ettei hetkeen ole moista saanutkaan. Sääli vain että tuo jää nyt tämän torstain jälkeen joulutauolle kahdeksi kuukaudeksi, mutta tammikuussa starttaa taas ja silloin alkaa myös eräs toisenlainen kirjoittajapaja!

Nanoon meinasin osallistua, mutta atm mun oma, henkilökohtainen kirjoitusprojektini vie kaiken huomioni, joten jätän väliin :D Kirjoitan siis ihan pitkän kaavan proosaa, tarkoituksena olisi joskus saada se kunnon kässärimuotoon ja lähetettyä kustantajalle. :) Kerran aiemmin olen kustantajaa lähestynyt kässärillä, silloin ei onnannut ja näin jälkeenpäin ajatellen ymmärrän hyvin, miksei. Tää mun nykyinen projekti kuitenkin vaikuttaa peräti liian hyvältä ollakseen mun tekstiä (sallinette pienen omakehun), tai sitten mulla on vaan ruusunpunaiset lasit silmilläni tämänkin suhteen :D

Jos teitä kiinnostaa seurata enemmänkin projektini edistymistä, niin pidän aiheesta blogia osoitteessa http://valkeallapaperilla.blogspot.fi/. :)

// Ohhoh, tulipa jotenkin siirappinen ja itseään kehuva viesti. Antakaa mulle anteeksi, mä en kovinkaan usein kehu itseäni ja mulla on ongelmana enemmänkin liika itsekriittisyys kuin itseni ylistäminen, joten päätin nyt kerrankin ottaa fiiliksestä kaiken irti :D
Voi miten hienoa että uskaltauduit kirjoittamaan! Oli upeaa lukea kokemuksesi omalta luovan kirjoittamisen kurssiltasi, se kuulostaa mahtavalta ja kiitos kuin jaoit sen kanssamme! Tsemppiä proosan kanssa!

Tuo miun kurssi on jokin kulttuurikeskuksen pikkukurssi, ei mitään vakavaa, mutta kuten taisin jo hehkua se vaikuttaa varsin mukavalta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+03:00