Radola - Radosims.comin foorumi

Kaikkea simsistä, ja paljon muutakin!
Tänään on To Elo 22, 2019 6:52 pm

Kaikki ajat ovat UTC+03:00

Tervetuloa Radolaan!

Näin pääset alkuun: Muista lukea säännöt | Apua, tunnukseni ei toimi! | Ehdota uudistuksia | Löydät Radolan myös Facebookista | Mikä on Radola?

Mitä uutta?
∙ 24.2. Prosilver tyyli on jälleen käytössä. Muokkaamaton, mutta toimii mobiilina.
∙ 28.1. Radolan mobiiliversio käytettävissä Tapatalkilla (iOS/Android).
∙ 26.1. uudistuksia foorumin rakenteeseen.
∙ 23.1. uudet, talviset sesonkitittelit.

Kuva

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kirjoittaminen
ViestiLähetetty: To Loka 08, 2015 3:26 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Muhiiko koneellasi romaanin alku? Rakastatko ficcien kirjoitusta? Tarkoittaako marraskuu sinulle NaNoa? Tervetuloa keskustelemaan enemmän tai vähemmän tavotteellisesta kirjoittamisesta! Runoilulle on oma topicinsa jo (http://www.radosims.com/radola/viewtopic.php?f=28&t=65), joten pysyttäydytään tässä ketjussa proosassa:)

Tai Simsistä kiinnostuneille: https://suoturve.net/korpi

Viestin otsikko: Re: Kirjoittaminen
ViestiLähetetty: To Loka 08, 2015 3:56 pm 
Poissa
Iso Paha Moderaattori
Iso Paha Moderaattori

Fanfictiooon! :D Kenelle tuli yllärinä? (Okei, mulla on yksi originaalikin kesken, mutta se ei etene yhtään.)

Oon nyt parin vuoden aikana siirtynyt oikeastaan täysin englanninkielisiin ficceihin. Luen joskus suomeksikin, ja itse asiassa kirjoitan kaverin kanssa suomenkielistä ficciä yhdessä, mutta se......... ei oikein suju :D En vaan saa mitään tehtyä, yhyy.

Oon pari ficciä joskus kauan sitten jossain julkaissutkin, mutta tossa kuukausi sitten osallistuin Tokio Hotel Fictionin haasteeseen, väänsin koko tekstin parissa tunnissa viimeisenä iltana ja sain 24 kommenttia, pelkkiä kehuja <3 Lisäksi oon tutustunut aivan ihanaan ihmiseen, joka on ehdottomasti mun lempificcareita ja nykyään rakas ystävä, joka kannustaa mua tosi paljon ja en olis ilman sitä saanut tuotakaan tekstiä valmiiksi, saati julkaistua :3

NaNoon tekis hirveesti mieli osallistua, ficillä toki. Edes siihen nuorten versioon, johon voi määritellä omat rajansa. Mutta katsotaan, josko saan idean :)

ViestiLähetetty: To Loka 08, 2015 4:21 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Minä ficcaan, ja paljon. Kirjotan sekä rpf:ää (eli oikeista ihmisistä, mun kohalla japanilaisista rokkareista) että fiktiivisistä fandomeista (lempparini ovat Amour Sucré, Hetalia ja South Park). Kirjoittaisin monesta muustakin vaikka mitä, jos vain olis ideoita. Tykkään kyllä lukea kaikenlaisista muista fandomeista. Luen ja kirjoitan oikeastaan vain suomeksi. South Parkista luen ficcejä lähinnä enkuksi tosin, koska suomalaista tarjontaa ei ole. Amour Sucrésta en lue oikeastaan mitään muuta kuin omia tekstejäni (ja yhden kaverini kirjoittamia) :D tumblrissa oon kans joitain lyhyitä lukenut, enkuksi, ja myönnän, että niistä moni oli mun mielestä huonoja. Oon hirveen kriittinen aina kun porukka kirjoittaa siitä fandomista jotain, vaikken todellakaan väitä, että munkaan kaikki tuotokset olis mitenkään hienoja. Mutta räikeät canonvirheet ja hahmojen sekoittaminen keskenään... Ei. Vain ei. Ja jotenkin virkistävämpi kirjoittaa siitä, kun ei tiedä, mitä kaikkea muut kirjoittaa :D

Ficcailu on yks mun pitkäaikaisimmista harrastuksista. Alotin sen jo ennen kuin ees tiesin fanfictionista :D Joskus ala-asteella. Virallisesti alotin sitten joskus 12-vuotiaana. Ja rpf:llä. Fiktiivisiä fandomeita oon hyödyntänyt loppujen lopuks aika vähän. Tossa joskus 2011-2012 mulla oli vaihe ku en osannut aatella ficejä muista kuin fiktiivisistä fandomeista (vaikka olin siis todellakin kirjoittanut kasapäin rpf:ää ennen sitä), mutta nyt oon taas et jee kaikkea! Ja joskus 2008 en osannut aatella muita kuin rp-ficejä XD Niin ne mieltymykset muuttuu.

Kirjoittaminen on kyllä vapauttavaa. Vaikka välillä turhauttaa, ku omissa ajatuksissa joku kohtaus kuulostaa niin hienolta ja sulavalta, mut sit ku sen kirjottaa, kaikki tökkii.

IAE YEBAI BARBARETHY IEY APRON-GNYPH BRINTATENOPHRI
HEA GARHRE BALMENTHRE MENEBARIAKHEGH IA KHEKH
BRIN-SKALMA ARYNSARBA MESEGHRIPH NIPTYMIKH
MAORKHARAM. O, LAANKHEKH OMPH BRIMBAINYIOTH
SENGEBAI GHOYGHE LAIKHAM ARMIOYTH.

ViestiLähetetty: To Loka 08, 2015 4:41 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Täältä ilmoittautuu yksi kirjoittaja kanssa. Nyt kyllä viime aikoina jäänyt hurjan vähälle mutta ehkä tästä vielä uuteen nousuun. Olen jo useamman kuukauden pyöritellyt mielessäni jos lähtisin kokeilmaan kirjoittamaan zombi-invaasio/apokalyptistä/post-apokalyptistä novellia. Mutta katsotaan nyt koska saan idean ja inspiraation siihen.

Itse en oikeastaan koskaan ole Fanfictiin päässyt mukaan. Mutta myönnetään olen kirjoittanut pari fictiä. Ne tosin perustuvat kirjaan (!). Kysessä on Seita Parkkolan ja Niina Revon kirjoittamat nuorten kirjoista( Jalostamo ja ruttolinna) tuttu poika pari. Jos joku haluaa katsastaa kyseyiset pätkä löytyvät täältä. Samaisesta osoitteesta löytyy muitakin söherryksiäni :D

Itselläni kirjoittaminen lähinnä perustuu siihen, että yritän purkaa itseäni ja samalla pitää mielikuvitukseni yllä. Ja koska olen nuoresta pitäen kärsinyt erilaisista kirjoitushäröistä on kirjoittelu tapana harjoitella :)

ViestiLähetetty: To Loka 08, 2015 5:19 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Muutamia vuosia sit kirjotin tosi paljon: novelleja, ficcejä, joskus mulla oli isompiakin kirjotusprojekteja. Jotenkin se sit vaan jäi. Kai se oli kun kirjottaminen oli tapa käsitellä vaikeita asioita ja sit ne suurimmat vaikeat asiat onneksi ratkesi.

Tänä vuonna taitaa katketa myös mun NaNoiluputki, ei yksinkertasesti oo enää aikaa osallistua :/ Oon siis osallistunut nyt joka vuos jostain 2008 lähtien. Kerran oon saanut 50k kasaan. :D Haluaisin kyllä saada kirjottamisen innon takaisin kovasti.

ViestiLähetetty: To Loka 08, 2015 5:46 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 3:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: To Loka 08, 2015 7:06 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Pystyn hyvinkin kirjoittamaan onnellisia loppuja (en yleensä edes kestä kirjoittaa mitään kamalaa), mutta sen sijaan mulla on tapana tunkea kaikenlaista draamaa ihan simppeleihinkin kohtauksiin :D Tosin nyt tän viimeisen reilun vuoden aikana oon aika hyvin onnistunut hillitsemään sitäkin, kun oon alkanut kirjottaa paljon oneshotteja, joihin ei draamailua kauheasti mahdu, mutta jos mietin mun jatkotarinoita... XD Niissä tapahtu aina kaikkea jännää. Ja yhden tarinan kohdalla mä olin jo suunnitteluvaiheessa päättänyt, että en parita yhtä henkilöä kenellekään, mutta kirjoittaessa mieleni teki (ja tekee edelleen) koko ajan järkätä se yhteen erään toisen hahmon kanssa. Oli kamalaa, kun teksti on täynnä kohtauksia, jotka sais helposti etenemään suudelmaan tai tunteiden paljastukseen tai johonkin vastaavaan, ja mä meenki sit toiseen suuntaan. Mut ei se paritus kyllä sopis koko ficin henkeen ollenkaan. (Muuten se on yksiä mun lemppareita, varmaan just siks niin vaikeeta vältellä sitä :D)

Mä en oikeastaan osaa kirjoittaa originaaleja, en oo koskaan osannut. Ideat iskostuu aina johonkin fandomiin, eikä sen muuttaminen onnistu. Vaikka kai mun rpf-ficit melkein periaatteessa on kuin originaaleja, koska ne oikeastaan aina AU:ta ja henkilöistä ei oo jäljellä mitään muuta kuin ulkonäkö ja nimi, ja ehkä jotain rippeitä luonteesta ja mieltymyksistä. Mutta silti en osaa muuttaa niitä hahmoja kokonaan omiksi. Oon niin paha fanityttö.

Ja sit fiktiivisten fandomien kohdalla en juurikaan välitä AU:sta. Niissä haluan oikeastaan aina sen canonympäristön. (Tosin oon pari parodioivaa Free!-AU:ta lukenut ja ne oli ihan hulvattomia.)

IAE YEBAI BARBARETHY IEY APRON-GNYPH BRINTATENOPHRI
HEA GARHRE BALMENTHRE MENEBARIAKHEGH IA KHEKH
BRIN-SKALMA ARYNSARBA MESEGHRIPH NIPTYMIKH
MAORKHARAM. O, LAANKHEKH OMPH BRIMBAINYIOTH
SENGEBAI GHOYGHE LAIKHAM ARMIOYTH.

ViestiLähetetty: To Loka 08, 2015 9:41 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Lainaa:
Kirjoittaminen pitää minut hengissä. :D
Kirjoitan oikeastaan pelkästään originaalitekstejä, on minullakin ollut fanfictionkausi. Silloin minulla oli joku hirveä Harry Potter hypetys menossa. Olen päässyt aika hyvin fanfictionista eroon, joskus tulee Assassin's Creedistä kirjoiteltua. Lopulta luovuin senkin fandomin hahmoista ja päädyin kirjoittamaan omani ja ystäväni hahmojen tarinaa AC:n maailmassa.
Eikää, mä haluaisin niin lukea noita AC-tarinoita :D

Mulla oli jokunen vuosi sitten ficcikausi ja kirjoitin muutaman ficin. Mulla vaan on taipumusta pieneen saamattomuuteen, ja tarinat edistyivät todella hitaasti, joten vain pari kolme sain ihan valmiiksi asti. NaNoon olen osallistunut neljänä vuonna ja voittanut joka kerralla, mutta yleensä siinä on sitten käynyt niin että sillä samalla sekunnilla kun 50k on tullut täyteen, into on lopahtanut ja inspiraatio katkennut kuin seinään. En ole jaksanut edes editoida teoksiani siedettävään kuntoon. Tykkään kyllä hirveästi kirjoittamisesta, mutta projektin aloittamiseen vaaditaan sellainen idea, joka ns. kirjoittaa itse itseään ja josta jaksan innostua vielä pitkänkin ajan päästä. Pitkään aikaan en olekaan kirjoittanut muita kuin käännöksiä ja esseitä yliopistoa varten :p

Mutta vielä joskus, vielä joskus. Ei kellään olisi mitään vinkkejä juoni-inspiraation saamista varten?

LC Pohjasuo
BaCC Suvilaakso

ViestiLähetetty: La Loka 10, 2015 1:34 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Itse kirjoitan lähinnä harrastusmielessä, tyylilaji on scifi-fantasiaa ja scifimäisinä elementteinä mainitaan muun muassa portaalit, sukkulat, heijastinpaneelit, maglev-junat ja androidit. Fantasiaelementtejä on hieman harvemmin taas, mutta niitäkin on, kuten lumotut esineet ja superhahmot, joilla on ei-maagisia erikoisvoimia.

Mitä kirjoitteluun tulee, joskus saattaa tekstiä tulla jopa sivullinen päivässä. Toisinaan saan aikaan vain 15-25 riviä tekstiä riippuen, tuleeko ispiraatioisku vai ei. Yleensä kirjoitan periaatteella pienet kielioppiviheet jätän huomioimatta ja jälkimuokkaan vasta valmista tarinaa ja siksi voi samasta tarinasta olla ainakin viisi eri versiota jotka eri nimillä tallennettu kiintolevylle.

Alkuun kokeilin eri tyylisuuntaa, mutta kauhu-scifi ei ollut minun juttuni, onneksi niin. Tuo nykyinen genre toimii itseni kohdalla hyvin.

Ai niin tosiaan, tarinoiden juonenkäänteet sijoittuvat 2250-luvulle, juuri tuon takia tarinaan ei voi oikein sijoittaa mitään semmoista, joka nykyaikana on arkea.

ViestiLähetetty: Su Loka 11, 2015 12:41 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Mä jumitan edelleen noin 2002 saamani perusidean kanssa: itsetunto-ongelmainen supersankari. Ajatus on laajentunut ja täsmentynyt, mutta edelleen on paljon tekemistä ja keksittävää.

Lyhyesti nykymuodossa oleva tarinansiemeneni: Itsetunto-ongelmainen supervelho sytyttää sisällissodan. Maailmani on tarkoitus ottaa vaikutteita teollistumisenajasta, realismista ja omasta elämästäni:P Outo soppa, jota jotenkin koetan pitää kasassa. Nyt oon kirjoittanut reilun 7000 sanaa tekstiä. Pitäisi pistää suunnitelmia ylös myös, mutta en osaa:/ Oon avuotoinen!

Tai Simsistä kiinnostuneille: https://suoturve.net/korpi

ViestiLähetetty: Ma Loka 19, 2015 8:01 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 3:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Ke Loka 21, 2015 10:05 am 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Niin ja itsellä se kirjoitushomma ei ole pelkkää kirjoittelua, koska aikaa kuluu myös luonnosten teossa ja pohjapiirrosten suunnittelussa plus niiden puhtaaksieditoimisessa tietokoneelle skannauksen jälkeen.

Pääasiassa luonnokset teen hyvin kapeakärkisellä mustalla tussilla ja lyijärillä, viivoitinta tarvin enempi, jos teen pohjapiirrosta. Nyt tuossa tekeillä olevassa kirjoitelmassa on 65:s sivu menossa jos ei lasketa alkusivua. Myös tarinan tyylisuunnan takia piti kehitellä erityiset paino- ja pituusmitat sekä tietty valuutat.

ViestiLähetetty: Ke Loka 21, 2015 1:41 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Grimirr, luin ton sun tarinan ekan osan ja tykkäsin kyl paljon. Jotenkin mielenkiintonen ajatus tuollaiset todellisuusmatkailijat ja muut pienet yksityiskohdat. Osaat hyvin kuvailla hahmoja ja ympäristöä, sen puolesta tuntui hyvin uskottavalta. Hienoja nimiä oli myös, Saoirse oli jostain kumman syystä tosi tutun kuuloinen. Eoin ja Alika on söpö pari, kiinnostaa kyllä tietää miten tuo jatkuu :) Laitoin tuon kirjanmerkkeihin Blogit-kansiooni.

Parissa pienessä asiassa oli huomautettavaa. Ensinnäkin tämä kohta: "Ceallach oli ainoa, jolla oli lapsia, nuorin heistä oli alle vuotias." Tuo "alle vuotias" on jotenkin outo ilmaisu, näyttää vähän siltä kuin siitä puuttuisi jotakin. Muun tekstin perusteella tulkitsin tässä kuitenkin tarkoitettavan sitä, että lapsi on alle vuoden ikäinen.
Toinen kohta oli tämä: ”Ei siitä ole paljoa kerrottavaa, riitelin Aeborin kanssa ja hän kun oli tulisielu, niin hän iski minua kasvoihin." Vaikka muuten aikamuoto on menneessä, uskoisin kuitenkin Aeborin olevan edelleen tulisielu, joten ehkä olisi parempi kirjoittaa "hän kun on tulisielu". Nämä on kuitenkin vain pieniä ehdotuksia, muuten oli varsin hyvin rakennettu kokonaisuus niin tekstin kuin tarinankin osalta :)

ViestiLähetetty: Ke Loka 21, 2015 2:05 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 3:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Su Marras 01, 2015 5:17 pm 
Poissa
Pulkka
Pulkka

Päätin sitten yrittää nanowrimoa :x Tai no, yrittää ja yrittää -- en todellakaan tuu saamaan sitä 50k sanaa kasaan, mutta tavoitteena olisikin lähinnä päästä takaisin kirjoittamisen makuun. Jostain syystä osaan kirjoittaa oikeastaan vaan silloin, kun on jotain tosi tärkeitä koulutehtäviä välteltävänä; mun paras kirjoituskauteni tähän mennessä sijoittui sinne lukion loppupuolelle ja yliopiston pääsykokeiden tienoille. Aina välillä pikkasen harmittaa, ettei kirjottaminen oikein onnistu silloin, kun sille olisi aikaa :D Keväällä alkaa gradun teko, ja silloin sitten kirjoitetaan varmaan koko loppuelämän puolesta, ha!

Vuosien mittaan on tullut kirjoiteltua sekä originaalia että fanfictionia, nyt nano-tarinaksi valikoitui joku täysin random, epämärääräinen fanficci joka tuskin koskaan valmistuu saati sitten näkee päivänvaloa, mutta jos se auttaa saamaan kirjoitusinspiraatiosta kiinni, niin sitten on asiat hyvin! :D

Onko kukaan muu lähtenyt nanowrimoon mukaan? :3 Aikeita on ilmeisesti ollut aiempien viestien perusteella, miten on lähtenyt käyntiin?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+03:00