Radola - Radosims.comin foorumi

Kaikkea simsistä, ja paljon muutakin!
Tänään on To Loka 17, 2019 6:26 am

Kaikki ajat ovat UTC+03:00

Tervetuloa Radolaan!

Näin pääset alkuun: Muista lukea säännöt | Apua, tunnukseni ei toimi! | Ehdota uudistuksia | Löydät Radolan myös Facebookista | Mikä on Radola?

Mitä uutta?
∙ 24.2. Prosilver tyyli on jälleen käytössä. Muokkaamaton, mutta toimii mobiilina.
∙ 28.1. Radolan mobiiliversio käytettävissä Tapatalkilla (iOS/Android).
∙ 26.1. uudistuksia foorumin rakenteeseen.
∙ 23.1. uudet, talviset sesonkitittelit.

Kuva

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ajoneuvot ja liikenne
ViestiLähetetty: La Loka 03, 2015 7:26 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Keskustelua autoista, kaksipyöräisistä, ajo-opetuksesta sun muusta ajoneuvoihin ja liikenteeseen liittyvästä. C: Onko sinulla ajokorttia, vaiko kenties autokoulu juuri kesken? Vaiko mopokortti? Omistatko omaa moottorivetoista kulkinetta? Minkälainen kuski olet?

Itse olen melkoisen hurahtanut autoiluun ja erityisesti uusiin autoihin. Autokuume iski neljä vuotta sitten, jolloin hankin ensiautoni. Se opetti paljon autoista, ja olenkin ihan tyytyväinen että tuli hankittua silloin vikapesäke - kasvatti vaan tietoa ja taitoa autojen kanssa.
Nykyiseni on nelivuotias Ford Focus, ja juuri sitä mitä vuosia sitten halusinkin. Rakastan tätä autoa niin kovin. *u* Tarkoitus olisi pitää tätä ainakin siihen kymmenvuotiaaksi asti. Kilometrejä on nyt noin 60tkm. Vuodessa tulee ajettua keskimäärin 20tkm.
Vaikka asun Helsingissä ja julkiset on vieressä, liikun autolla lähes joka paikkaan, ellei ole vain kävelymatkaa. Työmatka-ajojen lisäksi tulee silloin tällöin kierreltyä ympäri Suomea.
Itselleni auto ei ole pelkkä kulkuväline. Vaikka autoilu onkin kallista, niin se kuitenkin helpottaa elämistä ja nostaa elintasoa. Nautin suunnattomasti istahtaa ratin taakse. c:

Viestin otsikko: Re: Ajoneuvot ja liikenne
ViestiLähetetty: La Loka 03, 2015 7:29 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Mulla on perus autoajokortti, mutta suunnaton ajopelko. Kyydissäolo menee vielä ok, mutta pelkkä ajatus rattiinjoutumisesta:X Onneksi asun Turussa ihan hyvien bussilinjojen vieressä, joten ajaminen ei ole pakollista.

Tai Simsistä kiinnostuneille: https://suoturve.net/korpi

ViestiLähetetty: La Loka 03, 2015 7:34 pm 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Haha, mä en ymmärrä miten joku kykenee vapaaehtoisesti ajamaan Helsingissä :D Okei, ehkä jossain Helsingin syrjäseuduilla se vielä menisi, mutta etenkin keskustassa a) se liikenne, b) ne hämmentävät kaistat c) se kun navigaattorista huolimatta käännyt väärään suuntaan etkä pääse kääntymään missään ympäri KOSKA missään ei voi kääntyä vasemmalle. Sitten ottaa päähän ja aivot kiehuu. Ja d) missään ei ole ilmaisia parkkipaikkoja, eikä e) parkkipaikkoja ylipäänsä.

Tykkään sinänsä kyllä ajaa, ja mullakin on ollut pikkuinen Toyota Yaris vm. -12 toukokuusta 2012. Halusin ensiautoni olevan manuaalivaihteinen, jotta manuaalilla ajaminen iskostuu syvälle alitajuntaani. Sitten kun tuosta joskus aika jättää, niin taidan hankkia saksalaisen auton. Mustasta bemarista olen haaveillut kuusivuotiaasta asti, mutta tuskin se nyt tulee vielä seuraavaksi kehiin :D

//niijoo mulla siis on pelkästään B-ajokortti. En oo oikeen kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen ystävä. Joku mönkijä sen sijaan olis siisti, esim. mökille.

LC Pohjasuo
BaCC Suvilaakso

Viimeksi muokannut MiWa, La Loka 03, 2015 7:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: La Loka 03, 2015 7:46 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 3:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Su Loka 04, 2015 8:25 am 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Mulla on ajokortti ja autokin ollut jo 6 vuotta.

Olin ennen todella arka ajamaan vähän kaikkialla, mutta hiljalleen rohkaistuin, kun ajoin joka vkl 155 kilsaa porukoille ja takaisin. Kaupungissa (tai missään, missä on jotain muuta kuin suora tie) olen ollut aina aika arka ajamaan. Nyt kesän alusta olen kuitenkin ajellut enemmän osin pakon edessä, osin mukavuudenhaluisena ja oon huomannut, että oon paljon rohkeampi. Oon jotenkin alkanut miettiä, että mitä hittoa mä ennen siinä ajamisessa pelkäsin. Kaupungissa vauhti on hiljainen ja valojen turvin ei tarvitse edes panikoida, milloin uskaltaa kääntyä ja milloin ei.

Tuntemattomat paikat kyllä jännittää, koska ei osaa ennakoida, että millä kaistalla esim. pitää milloinkin olla ja ruuhkassa inhottaa, jos ei ole valoja ja pitää vain tunkea itsensä johonkin väliin. Parkkipaikan etsiminen tuottaa myös joskus päänvaivaa, minähän en tien viereen parkkeeraa (jos ei oo siis parkkipaikkaa), enkä edes muista parkkisääntöjä, koska en ole niitä ikinä tarvinnut. :D

En erityisemmin nauti ajamisesta, mutta ajan, jos on pakko. Paitsi joskus nautinkin, jos on hyvä keli, ei häikäise, saa kuunnella omaa musiikkiaan, ei väsytä ja tie on suora ja tyhjä. Muut autoilijat aiheuttaa raivoamisia lähes joka ikinen kerta, kun auton käynnistän. En ole itse täydellinen kuski, mutta otan yleensä aina muut huomioon, mitä harvinaisen moni ei valitettavasti tee.

ViestiLähetetty: Su Loka 04, 2015 10:09 am 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Mukava aihe ja kivoja kommentteja... mä olen jo vanha "pappa" ja ajan liian vähän kaupungilla, joten lähinnä vaan muistelen hieman haikeasti aikaa, kun vielä uskaltauduin työmatkoilla Helsingin keskustaan tai peruuttelin pakettiautoa ahtaisiin porttikonkeihin. Taitaisi jäädä tekemättä tänä päivänä, vaikka kortti vielä onkin (ABEC).
Maantiellä viihdyn edelleen, sillä aikoinaan pitkien työ-ja lomamatkojen antama rutiini on vielä olemassa. Jos on kaahannut Jäämeren rannalta Turkuun yhden pysähdyksen taktiikalla, ajanut Sveitsissä 7 solaa läpi yhtenä päivänä ja selvinnyt Baijerissa vuoriteillä hengissä, niin jotain on ollut pakko jäädä kaaliin ajamisesta. Tai sitten on vaan yksinkertaisesti vähän vajaa. No, hyvää kaistapäätä tarvitaan liikenteessä.
Noista käsivaihteista ja automaatista sitten. Havainto on ollut se, etteivät automaattiin vaihtaneet enää vaihda takaisin kepitettävään, vaikka käsivaihteisen "status" edelleen onkin nostalgisesti korkeampi. Mulla kesti tosi kauan opetella automaattiin, liki 2 viikkoa sain kuumeisesti muistuttaa itselleeni "EI kytkintä, Ei vasenta jalkaa!" ja joka kauppareissulla tein hulluja jarrutuksia pihaan käännyttäessä. :) Nyt kun ajan välillä siskon käsivaihteista torikassia, joudun tosissaan keskittymään aluksi, mutta nautin sitten kyllä ihan tolkuttomasti siitä, että on hiukan käsitöitä ajamisen ratoksi. Raihnaisenakin kroppa vielä muistaa, vaikka tyhmä pää on jo unohtanut. Auto on mulle vartalon jatke, ei sen kummempi. Molemmat tosin pitäisi päivittää, mutta varallisuus ei salli.
Jaha, käsky kävi. Pitää lähteä ajelemaan.

ViestiLähetetty: Su Loka 04, 2015 11:00 am 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

Iteltäni löytyy ihan vaan mopokortti ja b kortti. Enempää en ole koskaan kokenut tarvitsevani, avopuolisolta löytyy kaikki tarpeellinen ja vähän päälle. Peräkärryä en esim haluaisikaan vetää ja harrikan kyydissä on ihan kiva vaan istua :)

Oltiin juuri Sappeella viimeviikonloppuna H-DCF ajokauden päättäjäisissä, kuume omaan (avopuolison XD) harrikkaan kasvo taas vaihteeks. Saatais tutulta muutaman tonnin edullisemmin yks pyörä, mutta ei meillä köyhillä parikymppisillä oo sellaseen varaa kun pitäis opiskella ensin... :) Noh, joku kaunis päivä. Ihan varmasti.

ava by chihuli

ViestiLähetetty: Su Loka 04, 2015 11:25 am 
Poissa
Hyperaktiivi
Hyperaktiivi

^Mä oon Harrikat pitkälti kanssa avokin perheen kautta löytäny :D Harmitti vaan lähinnä viikonloppuna just tää ilmiö, että iso osa porukasta on ihan aikusii ihmisii, parikymppisinä vaikee löytää omaa ikäluokkaa olevii juttukavereita :D Eipä taideta olla ainoita, joilla ei rahat riitä pyörään kun ei niitä ihmisiä tuolla näy. Ja ah, toi Sportster Superlow on kyllä niin nätti ! Kelpaisi tänne myös! :D

ava by chihuli

ViestiLähetetty: Ma Loka 05, 2015 3:30 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Yritän nyt säästää käytettyyn mopoon rahaa ja on sitä jo säästötilillä kertynyt, mutta vielä uupuu käteistä, että mopon voi ostaa. Aiemmin oli mopo vuosia, mutta se meni pakoputkesta hajalle silleen aika erikoiseen tapaan. Vanha mopo (Solifer Suzuki S/S1) on nyt pois kilvistä otettu ja yhä itsellä, tiedä nyt mitä sille tekisi sitten. Kai siitä joku jotain voipi tarjota jos hakee vaikka varaosia tai haluaa
kunnostaa vanhan mopon. Itse ainakin koitan saada lopultakin uuden mopon itselleni joskus ensi vuonna kun rahat on koossa.

Niin ja kyllä minulla on aika iso kokemus mopolla ajelusta kertynyt ton vanhan mopon kanssa, eli mikään vastuuton kaahari en sentään ole. :)

ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2015 2:28 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Mulla on ollut ajokortti jotain 4 vuotta enkä oo vielkään ostanut autoa.
Kun oon säästänyt rahaa niin oonkin ostanut sit jotain aivan muuta kun auton.
Oon ajanut mersulla, audilla ja volvolla.
Mut ehdottomasti täytyy olla automaatti, manuaalia en halua.

ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2015 6:35 pm 
Poissa
Karvalakki
Karvalakki

Mulla on B-ajokortti ollu nyt noin puoltoista vuotta, myös mopokortti löytyy. Omaa autoa ei tosin ole, sille kun ei mitään tarvetta tässä elämäntilanteessa ole. Tai no toki kaupassa käymiset olis niiiin paljon kivempia, kun pääsis helposti isojenkin ostosten kanssa lämpimässä istuen suoraan kotipihaan, mutta ei, kun joko pyörällä pienempiä satseja kerrallaan (meijän parempi reppu repes jo ihan kunnolla) tai sitten linkillä ja vielä pitempi kävelymatka päälle. Olis se kuitenkin niin iso rahareikä, että ei tässä vaiheessa olis mitään järkeä hommata autoa. Ja tuossa pihassakin autopaikka maksaa 20 e / kk, en oo missään törmänny yhtä kalliiseen... Ei asuta keskustassa eikä autopaikoista oo puutetta, päinvastoin.

Mää oon kyllä siitä ajokortin hommaamisesta asti tykänny ajaa autoa. En "uskaltanu" lähtee ajo-opetukseen sillon samantien, kävin kyllä syksyn -13 aikana teoriatunnit ja semmoset, mutta ajotunteja en halunnu ottaa vasta kun alkuvuodelle -14, vaikka synttärit oli joulukuussa. Voin sanoa oppineeni ajamaan autoa kahdessa kuukaudessa, sillä kortin sain maaliskuun alussa, enkä ollu oikeestaan koskaan aikasemmin autolla ajanut. Sen jälkeen musta on mielestäni kouliintunut oikein hyvä kuski; ajan taloudellisesti, oon oppinu seuraamaan tilanteita, huomioin jalankulkijat, ja ylipäätään en pelkää ajamista.

Pisin ja autoilun kannalta hurjin reissu oli kesällä 2014, kun käytiin mieheni kanssa päiväreissuna Jyväskylästä Uudessakaupungissa festareilla. Lähettiin aamulla hyvissä ajoin, matka n. 350 km suuntaansa, ja seuraavana yönä takasin. Oltaisko oltu aamulla joskus kuuen-seittemän aikaan takasin. Se takasin ajaminen oli ihan kamalaa, ekat 200 km ei ollu katuvaloja eikä huoltoasemia missään, väsytti, pissatti ja oli hirvee nälkä. Tienposkessa näky lautasen kokosia silmiä, kun oli kaiken maailman peuroja ruokailemassa, onneks eivät sentään alle tullu... Ensimmäinen auki ollut huoltoasema oli vasta Pirkkalassa, jossa sitten päästiin pesemään naamat ja vähän syömäänkin jotain. Ikinä en enää lähe tollaseen reissuun, varsinkin, kun sen eturivissä vietetyn festaripäivän jälkeen on aina ihan puutunu olo, ja piti vielä neljä tuntia istua autossa ja muka jaksaa ajaa kotiin asti. No thanks.

Nyt mulla päivittäin pysyy ajotaito sillä kunnossa, että kuljetan ihmisille ruokaa. Kuljetusalue ei kyllä oo kuin 5 km, mutta tulee siinäki monenlaista nähtyä ja koettua. Tänäänkin piti tehä vähän hurja ohitus vastaantulevien kaistan kautta, kun kaivuri ajoi edessä <30 km h. Samalla kerralla oli hauska tilanne neljän suunnan tasa-arvosessa risteyksessä, kun joka suunnassa odotti auto yhtä aikaa, ja jokaisen piti väistää oikealta tulevaa. Siinä sitten hetki ihmeteltiin ja ensimmäisenä lähti kuorma-auto liikkeelle, sillä varmaan oli eniten kiire. Voin myöntää, että en kyllä tiijä, mitä siinä ois oikeesti pitäny tehä! Kai se menee ekana, joka uskaltaa. Sehän ei voinu jäähä kenenkään alle...

Mun autoiluni konkretisoituu kahteen pääasiaan: Ford ja manuaalivaihteisto. Iskä on Ford-mies henkeen ja vereen, joten mulle ei tulis kuuloonkaan ajaa millään muulla. Onneks työpaikan auto on pieni ja kätevä Ford Fiesta, sillä mahtuu ahtaampiinkin pihoihin. Ja se on Ford. Eikä automaattivaihteisilla autoilla tee mitään. Mää tykkään siitä, että autoa voi oikeesti ajaa, eikä ajamista oo kaasun ja jarrun painaminen vuoron perään. Ynh.

ViestiLähetetty: Ke Loka 07, 2015 12:04 am 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Lainaa:
Eikä automaattivaihteisilla autoilla tee mitään. Mää tykkään siitä, että autoa voi oikeesti ajaa, eikä ajamista oo kaasun ja jarrun painaminen vuoron perään. Ynh.
<3

Kyllä. Ajamisesta lähtee kaikki ilo jos ei saa vänkätä vaihdekeppiä. XD

ViestiLähetetty: Ke Loka 07, 2015 5:49 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Nuorempana omistin mopoauton (lol :D) Taisi olla Aixam A721 mallinen. Näkyy niitä vieläkin! Nyt ajan valkoisella Audi A4. Ajaminen on kivaa ja helppoa eikä ikinä oo mulle ainakaan tapahtunut mitään kummempia kommelluksia :)

ViestiLähetetty: Ke Loka 14, 2015 6:54 pm 
Poissa
Iso Paha Moderaattori
Iso Paha Moderaattori

Mä tosiaan aloitin autokoulun tossa parisen viikkoa sitten, eilen oli eka ja tänään toka ajotunti :3 En oo vielä rikkonut mitään enkä ketään, ja tänään olin sentään jo kadulla parkkiksen sijaan! Ehkä mulle vielä kortti saadaan.

ViestiLähetetty: Ke Loka 14, 2015 9:16 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Mulla on ollut ajokortti nyt aika tarkkaan seitsemän vuotta. Mun ensimmäinen auto oli ihan käsittämättömän söpö, vuoden -00 punainen VW New beetle, jota kutsuin Sämpyläksi ja jossa oli kojelaudassa vakiovarusteena pienen pieni maljakko. Se vaan kävi jossain vaiheessa kovin epäkäytännölliseksi lähinnä töiden takia, kun tavaratilaa ei ollut juuri nimeksikään ja mun piti kuljettaa esimerkiksi tapettipöytää ja pukkia takaluukun sijaan takapenkillä. Vaihdoin sen sitten sydän verta vuotaen kolmen yhteisen vuoden jälkeen samaa vuosimallia olevaan tyhm... eikun siis käytännölliseen Toyotan farkku-Avensikseen.

Ja nyt sitten kun oon palannut taas työelämästä opiskeluiden pariin harkitsen vakavasti koko kotterosta luopumista :D Vakuutukset on kalliita ja asun nykyään niin keskustassa ja hyvien bussireittien varrella, että aika harvoin pitää rattiin edes hypätä. Aikarajoituksettomat/mittarittomat parkkipaikat on kiven alla, mikä johtaa ikävän usein parkkisakkoihin, kun johonkin se saamarin kosla on kuitenkin jätettävä.

Vaan ei sillä, kyllähän se auto kovasti elämää helpottaa. Varsinkin kesäisin tulee reissattua ties millä mökeillä, festareilla ja kissanristiäisissä sen verran, että melkein voisi harkita jotain halpaa ja rupuista kesäkoslaa, jos nyt tuosta nykyisestä eroon hankkiudun.

I think I'm fallin' asleep
But then all that it means is I'll always be dreaming of you

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+03:00