Radola - Radosims.comin foorumi

Kaikkea simsistä, ja paljon muutakin!
Tänään on Ti Syys 25, 2018 4:16 pm

Kaikki ajat ovat UTC+03:00

Tervetuloa Radolaan!

Näin pääset alkuun: Muista lukea säännöt | Apua, tunnukseni ei toimi! | Ehdota uudistuksia | Löydät Radolan myös Facebookista | Mikä on Radola?

Mitä uutta?
∙ 24.2. Prosilver tyyli on jälleen käytössä. Muokkaamaton, mutta toimii mobiilina.
∙ 28.1. Radolan mobiiliversio käytettävissä Tapatalkilla (iOS/Android).
∙ 26.1. uudistuksia foorumin rakenteeseen.
∙ 23.1. uudet, talviset sesonkitittelit.

Kuva

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kirjoittaminen
ViestiLähetetty: Pe Touko 05, 2017 2:45 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Lainaa:
^ Toisaalta mä en ainakaan näe tuota kill your darlings -ohjetta myöskään niin, ettei itselle ominaista tyyliä saisi käyttää. Natalie Goldberg puhuu paljon kirjoittajan omasta äänestä. Sulla se ääni on tuo "sangen vahvaksi" kuvailemasi, enkä mä näe syytä muuttaa sitä. Mun mielestä kill your darlings viittaa ennemminkin sellaisiin toistuviin henkilökohtaisiin kliseisiin, jotka jarruttaa tekstin kehitystä. :)
Mutta mä en ole mikään kirjallisuudentutkija tai luovan kirjoittamisen opettaja, joten suhtautukaa mun mielipiteisiin varauksella :D

Kannattaa muuten lukea Tapani Baggen kirja "Se murhaa joka osaa: Dekkarin tekemisen taito". Kirja opastaa erityisesti dekkarin teossa, mutta siinä on monta ohjetta, jotka pätee muuhunkin (proosa)kirjoittamiseen. Hyvä kirja, tosin sitäkin kannattanee lukea sellaisen suodattimen läpi, ettei ihan kiveen hakattuna totuutena ota kaikkia kirjan väitteitä, ovathan ne vain yhden ihmisen mielipiteitä. Enemmän ottaisin nuo pohdiskelun arvoisina huomioina.

Tää sai 20 000 sanaa kasaan eilen \o/ Väittävät, että kahdenkympin kohilla tulee ensimmäinen inspiraatiokriisi. Saapi nähdä.
Oh, tasapaino tosiaan sen oman persoonallisen tyylin ja vaaditun tyylin kanssa, voi äly, miten se on vaikiaa! Itse kopsahdan alavariinsa omiin sudenkuoppiini josta pois rämpiminen vie puolen sivun verran tekstiä ja torppauttaa tarinan tahikka muun tekstin sisällön etenemisen totaalisesti joksikin aikaa. Näin kevään kunniaksi olen ajanut oikein kunnon seinään mitä kirjoittamiseen tulee, mutta ehkä tämä on vain osa prosessia joka tekee miusta entistä ehomman kirjoittajan (epäilen).

ViestiLähetetty: La Touko 06, 2017 6:07 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

Lainaa:
Itse kopsahdan alavariinsa omiin sudenkuoppiini josta pois rämpiminen vie puolen sivun verran tekstiä ja torppauttaa tarinan tahikka muun tekstin sisällön etenemisen totaalisesti joksikin aikaa.
Et tainnut tarkoittaa ihan tätä, mutta tulipa tästä mieleeni: itse eksyn monesti jaarittelemaan tekstissäni ja sainkin siitä jo palautetta, että vähemmän kuvailua ja katossa pyörivän kärpäsen jalkakarvojen kuvailua, kiitos :D Tarina ei oikeen etene kun eksyn oikeasti kuvailemaan jotain täysin irrelevantteja jälkiä mutaisella tiellä tms.

Niin, mä en olekaan hetkeen täällä kertonut kuulumisiani... Torppasin edellisen kässärini 30 000 sanan kohdalla. Se ei tuntunut enää omalta eikä vaikuttanut etenevän mihinkään suuntaan. Aloitin maaliskuussa uuden. Eilen sitten naputtelin tämän uuden tarinan raakaversioon sen viimeisen luvun, viimeisen virkkeen, viimeisen pisteen päättämään koko stoori.
Sanoja kertyi vajaat 73 000. En silti osaa olla ylpeä itsestäni. Pikemminkin olen kauhuissani ja sydäntä raastaa hahmoista ja maailmasta luopumisen tuska... vaikka onhan tässä edessä vielä rutkasti editointia ja uudelleenkirjoittamista, mutta silti. Itse tarina, sitä ei enää ole.

ViestiLähetetty: To Marras 09, 2017 10:03 pm 
Poissa
Lumihiutale
Lumihiutale

---

Viimeksi muokannut Grimirr, Su Maalis 04, 2018 5:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ViestiLähetetty: Pe Marras 10, 2017 8:05 am 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

^ Loistavaa, että kirjoittaminen kulkee noin hyvin! Se fiilis, kun ei malttas oottaa pääsyä näppäimistön äärelle ja sitten lopulta pääsee, on kyllä ihan mahtava.
Itellä ei oo kirjottaminen sujunu noin hyvin viime päivinä, mut ilo kuulla että sulla näppäimistö tai ainakin pää ilmeisesti sauhuaa :)

Tosta ideoinnista vielä, että itsehän olen ideoitteni uhri - vaikka mun kässäri on kutakuinkin valmis ja lähdössä varmaan vuodenvaihteessa kustantajille, niin saan koko ajan uusia ideoita enkä malttas oikeen tyytyä siihen mitä oon jo saanut aikaan :D Yks tuttu kustannustoimittaja sano mulle taannoisissa kirjanjulkkareissa, että "älä jää liikaa hiomaan, se on HYVÄ, pistät vaan eteenpäin", mut aaagh miten tästä uskaltaa luopua kun se voisi olla vielä vähän parempi sieltä ja tuolta ja....

Joo. Että tämmöstä.

ViestiLähetetty: Ti Marras 28, 2017 4:39 pm 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Oih, tsemppiä luopumiseen Irvikissa! Omasta tekstistä on aina vaikea päästää irti - itse haudon duunitekstejä mahdottomasti, voin vain kuvitella miten paljon suuurempaa hautominen on kyseessä on rakas kirjoituslapsi!
Duunikirjoittaminen sujuu onneksi koko ajan paremmin ja paremmin kuukausien takkuilun jälkeen. Niiden lisäksi tulee kirjoitettua lähinnä päiväkirjaa, käsin. Se on mukavaa, vaikka käsi välillä meinaakin krampata kun suoltaa sivutolkulla tekstiä tulemaan :D

ViestiLähetetty: Ti Marras 28, 2017 5:47 pm 
Poissa
Isompi aktiivi
Isompi aktiivi

^ Just tässä aattelin, et pitäskö tulla kertomaan, mutta kerrotaan nyt sit: kässärini lähti tänään maailmalle. :)
En ajatellut kuitenkaan jäädä peukaloitani pyörittelemään, tässä on uusi projekti jo meneillään :D

ViestiLähetetty: La Tammi 27, 2018 2:21 pm 
Poissa
Superaktiivi
Superaktiivi

Nyt on itsellä valmiiksi kirjoiteltuna osat 1 ja 2, sekä 4-6. Osa 3 on korjauksen alla parhaillaan ollut ja on yhä. Mutta yhteistä noille osille on se, että niiden nimet alkaa seuraavasti: "Tarinoita Tietämysten Saarelta...".

Osa 3 sisältää eniten korjaamattomia kohtia, mutta onneksi olen saanut sen lähes päätökseen vedetyksi.

ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2018 9:29 am 
Poissa
Iso Paha Admin
Iso Paha Admin

Kiinnostaisiko täällä kirjoittajia Suomen Populaarikulttuurin Tutkimuksen Seuran kirjoituskutsu Nuorisotutkimus–lehden teemanumeroon “Populaarikulttuuri, lapsuus ja nuoruus 2000–luvulla”. Linkin takana lisätietoa siitä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4

Kaikki ajat ovat UTC+03:00